Hopp til innhold

Her føres passasjerene over fjorden av en selvkjørende ferge

STORD (NRK): Bjørn Hystad frakter passasjerer med en ferge som kan legge fra, velge rute, og legge til, helt selv.

Bjørn Hystad

UTEN HENDER: Fergen «MF Folgefonn» gjorde jobben selv, og styrmann Bjørn Hystad kunne lene seg tilbake.

Foto: Jane C. S. Jünger / Wärtsilä

CO₂ i atmosfæren
424,6 ppm
1,5-gradersmålet
+1,12 °C
Les mer  om klima

For første gang i norgeshistorien ble passasjerer fraktet av en selvkjørende ferge. Fredag la «MF Folgefonn» fra kai på Stord, fant veien til Huglo og videre til Tysnes uten at styrmann Bjørn Hystad måtte løfte en finger. Eller, han trykket faktisk to knapper.

– Jeg trykket på «depart» og «OK», sier Hystad med et smil.

Får oppmerksomhet fra hele verden

Det var en god dag på flere måter. Sola skinte fra skyfri himmel og en delegasjon fra Canada hadde kommet hele veien til sunnhordlandsøyen for å se på at Hystad stort sett slappet av.

Inntil videre må jeg følge med på at det går rett for seg, forklarer Hystad.

Og det gjorde det. Fergen la fra kai, fant vegen til neste, justerte farten og la til.

 «MF Folgefonn»

FØRERLØS: «MF Folgefonn» trafikkerer i sambandet Jektevik – Nordhuglo – Hodnanes i Sunnhordland. 

Foto: JANE C. S. JÜNGER / WÄRTSILÄ

Teknologien som gjør førerløse ferger mulig er utviklet av Wärtsila og får oppmerksomhet fra hele verden. Nå tikker ordrene inn.

– Vi får henvendelser fra Nord-Amerika, Østen, Europa og Norge. Systemet er det første av sitt slag for ferger, og interessen er stor, sier Ingve Sørfonn, sjef for teknologi og utvikling i Wärtsila.

Ifølge selskapet er dette den første fullautomatisert kai-til-kai-operasjonen i en totalt «hands-off modus», på et fartøy av denne størrelsen. Teknologien om bord, såkalt autonom trafikk, er nøye testet.

– De siste to årene har vi testet ut automatiske prosedyrer for å ta fergen fra det ene stedet til det andre, sier Sørfonn.

Knapp om bord i «MF Folgefonn»

Flytende labratorium: Den 20 år gamle fergen har blitt en viktig testplattform for Wärtsilä og rederiet Norled.

Foto: JANE C. S. JÜNGER / WÄRTSILÄ

Intetanende passasjerer

Fredag fikk de endelig dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet til å kunne gå med passasjerer om bord.

– Er passasjerene klar over hva det er med på?

– Nei, det er de sikkert ikke, men det er helt trygt. De på broen kan til enhver tid ta over systemet om noe skulle gå galt, sier Sørfonn.

Oddvar Bjørk er fra øyen Huglo og reiser ofte på strekningen.

– Det virker til å fungere. Jeg ser fergen fra huset mitt og følger med. Nå som de har testet så lenge, går nok dette bra.