For første gang i norgeshistorien ble passasjerer fraktet av en selvkjørende ferge. Fredag la «MF Folgefonn» fra kai på Stord, fant veien til Huglo og videre til Tysnes uten at styrmann Bjørn Hystad måtte løfte en finger. Eller, han trykket faktisk to knapper.
– Jeg trykket på «depart» og «OK», sier Hystad med et smil.
Får oppmerksomhet fra hele verden
Det var en god dag på flere måter. Sola skinte fra skyfri himmel og en delegasjon fra Canada hadde kommet hele veien til sunnhordlandsøyen for å se på at Hystad stort sett slappet av.
– Inntil videre må jeg følge med på at det går rett for seg, forklarer Hystad.
Og det gjorde det. Fergen la fra kai, fant vegen til neste, justerte farten og la til.
- Les også:
Teknologien som gjør førerløse ferger mulig er utviklet av Wärtsila og får oppmerksomhet fra hele verden. Nå tikker ordrene inn.
– Vi får henvendelser fra Nord-Amerika, Østen, Europa og Norge. Systemet er det første av sitt slag for ferger, og interessen er stor, sier Ingve Sørfonn, sjef for teknologi og utvikling i Wärtsila.
Ifølge selskapet er dette den første fullautomatisert kai-til-kai-operasjonen i en totalt «hands-off modus», på et fartøy av denne størrelsen. Teknologien om bord, såkalt autonom trafikk, er nøye testet.
– De siste to årene har vi testet ut automatiske prosedyrer for å ta fergen fra det ene stedet til det andre, sier Sørfonn.
- Les også:
Intetanende passasjerer
Fredag fikk de endelig dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet til å kunne gå med passasjerer om bord.
– Er passasjerene klar over hva det er med på?
– Nei, det er de sikkert ikke, men det er helt trygt. De på broen kan til enhver tid ta over systemet om noe skulle gå galt, sier Sørfonn.
Oddvar Bjørk er fra øyen Huglo og reiser ofte på strekningen.
– Det virker til å fungere. Jeg ser fergen fra huset mitt og følger med. Nå som de har testet så lenge, går nok dette bra.
- Les også: