Hopp til innhold

Her er Norges første cruiseskip på ti år

Ordføreren i Bergen stilte næringsministeren et «dumt spørsmål». Det førte til regelendring. Nå skal «Viking Star» døpes under et stort show på selveste 17. mai.

Viking Star

GIGANT: «Viking Star» regnes som et relativt lite cruiseskip, men rager likevel høyt utenfor de venetianske kanaler. Cruiseskipet skal ta oppunder tusen passasjerer.

Foto: Viking Cruises

Sist gang et nydøpt cruiseskip kunne seile ut av en norsk havn var i 2005. Ti år senere skjer det igjen.

Torstein Hagen

SPANDERER SHOW: Rederen Torstein Hagen legger opp til et stort show foran Bryggen i Bergen på nasjonaldagen. Arrangementet skjer i samarbeid med 17. mai-komiteen i byen.

Foto: Viking Cruises

«Viking Star» er det første av tre nye cruiseskip den tidligere bergensrederen Torstein Hagen har bestilt gjennom selskapet Viking Cruises.

Nå er skipet ferdigbygget i Venezia. Etter en tur innom Istanbul, setter skipet neste lørdag kursen mot Bergen.

Der står ordfører Trude Drevland klar til å døpe det foran Bryggen på selveste nasjonaldagen.

– Det blir en flytende scene på Vågen. Hagen skal spandere et stort show, og jeg har blitt bedt om å døpe skipet i løpet av showet, sier Drevland.

Endret reglene for å få skrive «Bergen»

Hun mener det må være over 30 år siden et cruiseskip sist ble døpt i Bergen. Og det var lettere sagt enn gjort denne gangen også.

Reglene i Norsk Internasjonalt Skipsregister forbød «Viking Star» fra å få «Bergen» i hekken, fordi det skulle anløpe andre norske havner på ruten sin.

Monica Mæland

ENDRET REGLENE: Næringsminister Monica Mæland (H), tidligere byrådsleder i Bergen.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

– Regelen var der for at cruiseskip ikke skulle konkurrere med annen trafikk mellom byer i Norge. Jeg sendte et brev til Næringsdepartementet, der jeg stilte det dumme spørsmålet «Hvorfor må det være sånn?», forteller Drevland.

Næringsminister Monica Mæland fant ikke noe godt svar. Dermed vedtar hun nå en regelendring som gjør at cruiseskip kan registreres i Norge selv om det anløper flere havner. Kriteriet er at det ikke er tillatt å selge billetter for reiser kun mellom norske havner.

LES OGSÅ: Cruisepassasjerne svikter norske havner

– Legger igjen mer penger

«Viking Star» har en vekt på 47,800 tonn, 465 lugarer og plass til 930 passasjerer. Det skal gå fra Bergen til St. Petersburg via Oslo og Stockholm.

Trude Drevland

DISKUTERTE LANDSTRØM: – I mars var jeg på cruisemesse i Miami, der jeg diskuterte landstrøm og regler for miljøvennlig cruisenæring med direktøren og styrelederen for den europeiske cruiseorganisasjonen, sier bergensordfører Trude Drevland (H).

Foto: Odd Arne Olderbakk/NRK

Når skipet får Bergen som start- og sluttpunkt på ruten, betyr det at byen vil nyte godt av cruiseturismen økonomisk sett, sier ordføreren.

– Det har vært mye snakk om at cruiseturistene ikke legger igjen nok penger. Når skipet får Bergen som snuhavn, vil rederiet kjøpe mer varer og tjenester hos lokale næringsdrivende.

LES OGSÅ: Bergen kan stenge for fleire cruiseturistar | Slik skal de få cruise-turistene til å punge ut

Ikke bekymret for miljø-signaleffekten

Ordføreren er ikke bekymret for signaleffekten ved å bruke nasjonaldagen på å døpe et cruiseskip i en by som har slitt med høy luftforurensing, blant annet forårsaket av cruisetrafikk.

Ifølge Drevland er «Viking Star» blant de mest miljøvennlige som er bygget.

– Jeg er veldig klar over at vi har et luftproblem, og ba også om en redegjørelse fra rederiet før jeg sa ja, sier Drevland.

LES OGSÅ: Vil ha mer miljøvennlige skip på besøk

Viking Star

«BERGEN» I HEKKEN: «Viking Star» ble forrige helg vist frem utenfor Venezia.

Foto: Viking Cruises