Her døpes Sjøforsvarets største fartøy noensinne: – Viktig for Norge og Nato

FESTNINGSKAIEN (NRK): 181 meter lange KNM «Maud» skal blant annet kunne forsyne allierte skip med ammunisjon.

KNM Maud

STORT OG TUNGT: Et fullastet KNM «Maud» vil veie 28.615 tonn. Det er over fem ganger så tungt som Sjøforsvarets fregatter, og tilsvarer vekten av 348 fullastede Boeing 737-passasjerfly.

Foto: Mette Anthun / NRK

Fartøyet ble tirsdag døpt på Festningskaien i Bergen.

Anniken Huitfeldt, leder i Forsvars- og utenrikskomiteen på Stortinget, er fartøyets gudmor, og knuste flasken mot skroget på første forsøk.

Sjøforsvarssjefen, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes, kaller dette en historisk dag.

– Skipet er et viktig bidrag for Norge og Nato, sier Stensønes.

Det er to måneder siden Sjøforsvaret sitt nye logistikkskip KNM «Maud» kom til Norge. Og etter dåpen tirsdag inviteres befolkningen om bord for første gang.

Kommandørkaptein Thorvall Dahll dåp KNM Maud

DET STØRSTE FARTØYET: KNM «Maud» er 50 meter lengre enn fregattene og veier fem ganger så mye. Her taler skipssjef, kommandørkaptein Thorvall Dahll, like før dåpen.

Foto: Mette Anthun / NRK

Skal være operativt fra neste sommer

Nestkommanderende om bord på KNM «Maud» Rickard Salomonsen, sier skipet vil være klart til operasjoner neste sommer.

– Nå skal vi ha et år med opptrening, utrustning og sertifisering av hele skipet. Så vil vi være klar for en operativ leveranse neste sommer.

Salomonsen forteller at de har en plan om å skal seile mellom 240 og 270 døgn. Det er foreløpig for tidlig å si hvor det blir.

Kostet 2,2 milliarder

KNM «Maud» er bygget i Sør-Korea, og har kostet 2,2 milliarder kroner. Fartøyet er det største det norske Sjøforsvaret noensinne har hatt.

Skipet skal brukes til å levere forsyninger til andre fartøy i Sjøforsvaret, både egne skip og allierte styrkers skip skal kunne få drivstoff, proviant, og ammunisjon fra KNM «Maud» mens de er i fart på åpent hav.

Fartøyet sørger altså for at Sjøforsvaret kan forsyne andre fartøy mens de er i fart på åpent hav, såkalt bunkring. Fartøyet kan også frakte flere helikoptre.

KNM Maud på veg til Haakonsvern for første gong

PÅ VEI HJEM: KNM «Maud» på vei hjem til Haakonsvern i slutten av mars i år.

Foto: Eivind Fondenes / NRK

50 meter lengre og fem ganger tyngre enn fregattene

Et fullastet KNM «Maud» vil veie 28.615 tonn. Det er over fem ganger så tungt som Sjøforsvarets fregatter, og tilsvarer vekten av 348 fullastede Boeing 737-passasjerfly.

Skipet er 181 meter langt, 50 meter lengre enn fregattene.

Ved behov kan fartøyet sette opp et minisykehus med en medisinsk kapasitet til å behandle opptil 48 pasienter.

Forsinket levering

Etter planen skulle fartøyet ha vært ferdig for noen år siden, men det har blitt forsinket flere ganger.

Da skipet blei bestilt i 2013, hadde de avtalt levering i september 2016.

Store deler av besetningen på KNM «Maud» har vært i Sør-Korea siden november 2018. Der har de testet fartøyet, før de la kursen hjemover i begynnelsen av februar.

Fartøyet ankom Haakonsvern i slutten av mars, og besetningen ble tatt imot av statsministeren, ledelsen i Sjøforsvaret og familie og venner.

Søk i valresultata

valg-dekorasjon