– Det er jo en spesiell vei. Den nye veilengden blir 23 kilometer lenger når ferjen mellom Fitjar og Os forsvinner, sier sjefingeniør Inge Alsaker i Statens vegvesen.
– Dessuten er jo ferjer veldig trafikksikre fremkomstmiddel så derfor blir det en liten økning i den beregningsmessige ulykkesfrekvensen.
- Les også: Regnestykket om Hordfast spriker
Trygg Trafikk: – Svært kritikkverdig
I alle nye veiprosjekter som Statens vegvesen nå planlegger, tror de på færre alvorlige ulykker. Bortsett fra altså på den nye E39 gjennom Sunnhordland til Os. Der beregner de 18 flere alvorlige ulykker i løpet av en tiårsperiode.
Det får dem som arbeider med trafikksikkerhet til å reagere.
– Jeg synes det er veldig uheldig at de prosjekterer og planlegger en strekning med flere alvorlige ulykker enn i dag, sier distriktsleder Knut Olav Nestås i Trygg Trafikk.
– Hordaland har tradisjonelt vært et fylke som har slitt med mange alvorlige ulykker. Derfor bør vi være opptatt av å arbeide for å redusere tallet på disse.
- Les også: Klimaforkjempere vil stoppe kjempebroen
– En marginal økning
Statens vegvesen ser ikke på saken på den samme måten.
– For det første er økningen i tallene helt marginale. For det andre dreier det seg om en helt teoretisk beregning. Vi regner jo med at ulykkestallene skal gå ned i fremtiden. I Norsk transportplan legges det opp til en halvering av drepte og alvorlig skadde på norske veier, sier Inge Alsaker.
Men bilistene kan kjøre farefullt også når en ferje er inne i bildet, noe mange vestlandsbilister vet.
– Dette å kjøre fort for å rekke ferjen er en annen side av saken. Da kjører man etter klokken, sier Anne Grethe Bergjord, som selv ofte ferdes på E 39 i Sunnhordland.
– Det aller viktigste er likevel at liv og helse må bety mer enn noen minutter raskere reisetid, sier Knut Olav Nestås i Trygg Trafikk.
- Les også: Glad for at Erna vurderer enklere E39