Helikopterpilotene rakk aldri å slå alarm

«Alt ok», var siste beskjed fra helikopteret som styrtet ved Turøy.

Helikopterstyrt ved Turøy

INGEN NØDMELDING: Pilotene meldte ikke ifra om noe unormalt før styrten, etter det NRK erfarer.

Foto: Rune Meyer Berentsen

Helikopteret, med 13 personer om bord, var på vei inn fra Gullfaks B-plattformen i Nordsjøen fredag formiddag. Fartøyet kom inn over Turøy på Sotra og startet innflyvningen mot Bergen lufthamn, Flesland.

Etter det NRK erfarer meldte pilotene rutinemessig fra til flytårnet at de nærmet seg land og var klar til å starte innflygingen. Da har også pilotene plikt til å melde fra om eventuell problemer på flyvningen innover fra Nordsjøen.

«Alt ok» er det som skal ha blitt meldt inn til Flesland.

– Sendte ikke nødmelding

Bare få minutter senere styrter helikopteret i Skitholmen ved Turøy. Alle de 13 personene om bord mister livet.

Ifølge en av toppsjefene i CHC Helicopter, som nettstedet Energy Voice har snakket med, var det ikke kommunikasjon fra helikopteret til lufttrafikk-kontrollen om noe problem om bord.

Direktør Duncan Trapp sier til nettstedet at de to erfarne pilotene ikke hadde kontakt med flygelederne i tårnet på Flesland de siste sekundene før helikopteret traff bakken i stor fart.

Det er ikke kjent om det ble sendt ut automatiske nødsignaler fra helikopteret da det styrtet.

– Det blir opp til Havarikommisjonen å finne ut hva som har skjedd. Vi kan ikke bekrefte dette, sier Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor på Flesland.

– Vi har hørt på det som er på taleregistratoren. Jeg kan bekrefte at vi ikke er kjent med at det ble sendt ut nødmelding. Men det er også noe vi må dobbeltsjekke etter hvert, sier Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon for transport.

Styrtet i løpet av sekunder

– Det gikk maks ti sekunder fra helikopteret begynte å vingle, til det gikk i bakken, anslår øyenvitne Chris Andersen.

Nordsjøarbeideren løftet datteren opp, pekte og fortalte at «det er Nordsjø-helikopteret til pappa». Helikopteret fløy da helt normalt, men etter 3–4 sekunder begynte det plutselig å vingle mye frem og tilbake.

Fredag fortalte han NRK at han hørte 2–3 høye smell.

– Jeg ser at det løsner deler fra helikopteret, mest sannsynlig giret. Så ser jeg at hele rotoren går av helikopteret, og helikopteret går i bakken med et voldsomt smell.

Andersen beskriver en kraftig eksplosjon med både flammer og røyk.

– Det hele var over på sekunder.

Les også: