Hopp til innhold

Politiet: – Dette var viktig for å forstå fregattulykken

ØYGARDEN (NRK): To ganger passerte tankskipet «Sola TS» og KNM «Roald Amundsen» hverandre da fregattulykken i natt ble gjenskapt i Hjeltefjorden.

Skjermdump fra MarineTraffic.

Skjermdump fra MarineTraffic.

Fem måneder etter fregattulykken ville Havarikommisjonen gjenskape det som skjedde like før kollisjonen mellom «Sola TS» og KNM «Helge Ingstad» i november 2018.

Både medlemmer av Havarikommisjonen og taktiske og tekniske etterforskere fra politiet var på plass i de to fartøyene for å observere.

– Dette var viktig for å få et inntrykk av hvordan det var og hvordan ting så ut med det blotte øye. Det gjør det lettere for etterforskerne å forstå de som forklarer seg, sier politiinspektør Frode Karlsen i Vest politidistrikt til NRK tirsdag morgen.

– Viktig å se lasteskipet med belysning

Tankskipet «Sola TS» deltok selv i gjenskapingen ved Stureterminalen i Øygarden natt til tirsdag. KNM «Roald Amundsen», et av søsterskipene til KNM «Helge Ingstad», seilte den samme ruten sørover i Hjeltefjorden.

Et av funnene i Havarikommisjonens foreløpige rapport var at fregatten like forut for kollisjonen ikke klarte å skille mellom tankskipet og land.

Natt til tirsdag var det mer vind og derfor også mer bølger enn ulykkesnatten, men siktforholdene var gode nok til at Havarikommisjonen kunne få et inntrykk av hva broen på KNM «Helge Ingstad» så.

– Vi vil aldri kunne få helt like forhold som den natten, men dette ga et godt inntrykk av hvordan det var å være der. Ikke minst fikk vi nå anledning til å se med egne øyne hvordan lasteskipet så ut med dekksbelysning, sier politiinspektør Karlsen.

To ganger passerte tankskipet «Sola TS» og KNM «Roald Amundsen» da ulykkesseilasen ble gjenskapt.

Gjorde to gjenskapninger

Like etter midnatt startet de siste forberedelsene. KNM «Roald Amundsen» satte kursen nordover fra Stureterminalen i 23 knops fart. Da den kom til Fedje snudde den. Samtidig la «Sola TS» fra kai på Stureterminalen.

Klokken 01.10 var gjenskapingen av ulykkesseilasen i gang. KNM «Roald Amundsen» kom innover Hjeltefjorden i over 20 knops fart.

Klokken 01.32 passerte fartøyene hverandre i trygg avstand litt nord for Stureterminalen. Fregatten valgte å gå til styrbord og passerte «Sola TS» på tankskipets babord side.

Deretter snudde fregatten og la kursen nordover igjen. Tankskipet bremset farten, og deretter startet en ny rekonstruksjon av de siste avgjørende minuttene.

Denne gangen var farten langt lavere. KNM «Roald Amundsen» seilte mot tankskipet i rundt 11 knops fart, før fartøyene passerte hverandre i trygg avstand. Nå gikk fregatten på tankskipets styrbord side, slik det også var før fartøyene smalt i hverandre i november.

Se rekonstruksjonen her:

Like lysforhold

– Vi håper å gjenskape deler av det som skjedde for selv å kunne få en bedre situasjonsforståelse, sa Dag S. Liseth i Statens havarikommisjon for transport til NRK mandag.

Havarikommisjonen ville ha folk om bord på fregatten, og muligens også tankskipet, ifølge Liseth. Politiet skulle også være med i gjenskapingen. Sjøforsvaret, Kystverket, Equinor og rederiet som eier «Sola TS» hjalp til i tilretteleggingen.

– Omstendighetene skal være så like som mulig ulykkesnatten. Vi må danne oss et bilde av hvordan dette skjedde, og hvordan situasjonen ble oppfattet, sa Liseth til NRK.

– Hvor nære skal dere seile før dere svinger unna?

– Vi skal avbryte i relativt god tid i forkant. Det vil være en operativ beslutning som tas der.

– Vi stiller oss positive til rekonstruksjonen. Det er en god idé, og vi ser frem til resultatet, sier Patrick Adamson, talsmann for det greske rederiet som eier «Sola TS».

Godt overblikk over situasjonen

Havarikommisjonen har sikret tekniske og elektroniske data, intervjuet de involverte og vært på befaring på KNM «Helge Ingstad».

– Vi mener at vi har et godt overblikk over hva som har skjedd, men det gjenstår noe arbeid, sier Dag Liseth.

Den foreløpige rapporten pekte også på et sikkerhetskritisk funn relatert til de vanntette skottene på fregatten. Det spanske verftet Navantia, som bygget fregattene, avviser konstruksjonsfeil.

– Etter at fregatten kom på land, har vi hatt mulighet til å danne oss et bedre bilde av hvorfor den gikk ned, sier Liseth, som ikke vil dele noen videre funn ennå.

Politiet og Havarikommisjonen gjennomfører en seilas i ulykkesområdet med et søsterskip av KNM «Helge Ingstad», samtidig som «Sola» TS forlater Stureterminalen.

NRK sendte direkte fra Hjeltefjorden i natt.

Etterforskning frem mot sommeren

Politiinspektør Frode Karlsen sier etterforskerne har fått et godt bilde av det som skjedde ulykkesnatten, men sier det vil bli gjennomført flere oppfølgende avhør i etterkant av nattens observasjonsseilas.

– Det meste av avhør er unnagjort, men erfaringsmessig kommer det alltid opp en del spørsmål og nyanser som må avklares, sier Karlsen.

Han sier politiet håper å være ferdige med etterforskningen til sommeren, hvorpå en rekke faginstanser skal uttale seg før saken går til påtalemessig avgjørelse.