Hopp til innhold

Har ventet i elleve uker på rasrydding

Bygdefolket i Kvam er lite imponert over fremdriften med utbedringen av Tokagjelet. Nå er de lei av å vente på at veien skal åpne for fri ferdsel.

Tokagjelet har vært stengt for fri ferdsel i 11 uker. Folk er lei av å vente.

STENGT SIDEN SEPTEMBER: Folk må fortsatt belage seg på kolonnekjøring gjennom Tokagjelet.

– Det går altfor seint og de holder ikke det de lover!

Dette er noen av kommentarene fra folk på gaten i Nordheimsund. De er frustrert over at arbeidet med å utbedre fylkesvei sju etter raset i Tokagjelet går så sakte.

Etter 11 uker med arbeid er det nemlig fortsatt ikke fri ferdsel forbi rasstedet mellom Kvamskogen og Nordheimsund.

Nye utfordringer

Lars Øyre

NYE UTFORDRINGER: Jobben med fundamentet under veibanen er vanskeligere enn først antatt, sier Lars Øyre i Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

Det var i midten av september et større steinras tok med seg mesteparten av veibanen og tunnelportalen til Snauhaugtunnelen.

Seksjonsleder Lars Øyre i Statens vegvesen forteller at nye utfordringer er dukket opp underveis med arbeidet med å utbedre skadene.

Jobben med fundamentet under veibanen er vanskeligere enn først antatt. Derfor ser man nå etter nye løsninger.

– Hvordan vi skulle fundamentere muren ble noe vanskeligere enn det vi hadde forventet, sier Øyre til NRK.

– Høyden fra veibanen ned til der vi finner fast grunn den varierer med over sju meter.

Har mistet tålmodigheten

Asbjørn Tolo

VENTER SPENT: Ordfører Asbjørn Tolo er skuffet over at arbeidet har dradd ut i tid.

Foto: Høyre

I Kvam er man nå i ferd med å miste tålmodigheten. Folk er lite imponert over tempoet til Statens vegvesen. Utålmodig er også ordfører Asbjørn Tolo.

– Vi er jo blitt skuffet noen ganger over at dette har dradd ut i tid. Vi innser jo at det ikke blir normal trafikk gjennom Tokagjelet på denne siden av nyttår, sier Tolo.

Nå er han spent på resten av arbeidet til Statens vegvesen.

– Jeg er jo litt spent på hvilken løsning de lander på for å erstatte denne muren som fundamentet til veibanen skal bygges på.

Leter fortsatt etter en teknisk løsning

– Muren er en ting. Først må den settes opp og så kan vi starte med tunnelportalen, sier seksjonsleder Lars Øyre i Statens vegvesen.

– Så når prosjektet kan sluttføres vet vi ikke ennå fordi det fortsatt ikke er klart hvilken teknisk løsning vi vil lande på.

Det betyr at bilistene fortsatt i flere uker må regne med kolonnekjøring gjennom Tokagjelet.

Les også: