Natt til fredag bestemte fire studenter seg for å ta ned gatemaleriet av Sylvi Listhaug hengende på et kors.
Nøyaktig klokken 03.20 ringte vekkerklokkene i kollektivet og i løpet av 20 minutter hadde de fått bildet ned fra veggen. Bildet var som kjent svart etter at det ble malt over.
De fire hadde imidlertid et håp om at malingen kunne fjernes. Etter å ha forsøkt både med klor, vodka og skurekrem var det én ting som virket, nemlig neglelakkfjerner.
Vet ikke om de vil selge
Dermed hadde de fire studentene et av landets mest omtalte gatekunstverk hengende i stuen. Og det tok ikke lang tid før nyheten spredde seg over hele landet og budene begynte å tikke inn på mobilene til studentene.
– Budene har blitt stadig høyere. Det siste vi fikk inn var på 180.000 kroner, sier Ingrid Sofie Wentzel til NRK i 15.30-tiden.
Til TV 2 forteller studentene har siste bud er på 260.000.
Jusstudenten forteller at budene virker å være reelle.
Hun har ikke lenger oversikt over hvor mange bud som har kommet. Alt fra kunstsamlere, til gallerier som ønsker å stille ut kunstverket og privatpersoner med dype lommer, har tatt kontakt.
De fire studentene har ennå ikke tatt stilling til om de ønsker å selge kunstverket.
– Vi har lyst til å beholde det. Jeg har allerede knyttet meg litt til maleriet. Men det er en diskusjon vi må ta, for vi flytter hver til vårt til sommeren og da må vi naturlig nok finne ut hvordan vi skal gjøre det, sier Wentzel.
Måtte slutte å lese kommentarer
Hun forteller at en kunstekspert studentene kjenner til har rådet dem til å vente med å selge til en enda større sum blir tilbudt.
– Vi lander nok på å selge det. Noe annet er upraktisk, og vi er studenter med begrensede midler.
Oppmerksomheten har derimot ikke vært utelukkende positive for studentene. Mange har beskyldt dem for å være PR-kåte.
– Jeg har fått meldinger om at folk har lyst til å korsfeste oss og det har tikket inn en del meldinger av den sorten. Vi leste kommentarene i sosiale medier til å begynne med, men fant ut at det måtte vi slutte med. Vårt formål med å tipse mediene var å gjøre folk oppmerksomme på at maleriet fortsatt eksisterte, sier Wentzel.