Hopp til innhold

Hadde «blankpolerte» sommerdekk og ti tonn for mye på hengeren

Dårlig skodd og altfor tungt lastet var dansken på vei mot et område med underkjølt regn på veiene. Da Vegvesenets inspektører stoppet vogntoget, ventet en klekkelig bot og stoppordre.

Tungt lastet vogntog Åsane

SAFTIG BOT: Spesialtransporten ble stoppet i Åsane med ti tonn for tung last på tilhengeren. Sjåføren fikk 44.000 kroner i bot og kjøreforbud.

Foto: Statens vegvesen

Vegvesenets inspektører hadde onsdag kveld tungtransportkontroll på E39 i Åsane i Bergen.

– Vi stoppet noen som hadde litt overlast og overvekt, men det var ikke noen spesielle hendelser, sier Tommy Alsaker, seksjonsleder for kjøretøy i Statens vegvesen region vest.

Men like før inspektørene skulle pakke sammen for kvelden, fikk de inn en skikkelig tungvekter.

– Bilen kom fra Danmark med en generator på hengeren, og skulle nordover mot Førde. Vi vinket ham inn, og da vi kjørte bilen opp på vekten, viste den en overvekt på ti tonn. Så mye overvekt hører til sjeldenhetene, sier Alsaker.

– Meldt om underkjølt regn

Tungt lastet vogntog Åsane

BOT PÅ 44.000 KRONER: – Satsene beregnes ut fra antall tonn overlast. De er så høye for at det ikke skal svare seg for transportselskapene å laste for tungt. Da får de heller kjøre to turer, sier Tommy Alsaker i Statens vegvesen.

Foto: Statens vegvesen

Vanligvis ligger overvekten på vogntog Vegvesenets inspektører stopper på to til seks tonn, ifølge Alsaker. Det danske vogntoget veide 75 tonn totalt, og var i tillegg særdeles dårlig skodd for å ferdes på veiene det hadde retning mot.

– I tillegg til vekten, som var altfor høy, var det også fire blankpolerte sommerdekk på det. Sjåføren ble umiddelbart ilagt kjøreforbud. Det går på trafikksikkerheten, han var på vei nordover, der det var meldinger om underkjølt regn på veiene, sier seksjonslederen.

– Han er nok ikke vant med slike kjøreforhold fra Danmark. Vekten kombinert med dekkene gjorde dette til en ytterst uheldig situasjon. Det er ganske alvorlig. Hvis vogntoget med 75 tonn hadde skjent ut på vinterføret, hadde ikke jeg hatt lyst til å komme imot det, sier Alsaker, som priser seg lykkelig for at inspektørene vinket vogntoget inn på kontrollplassen.

– Den jobben de gjør er kjempeviktig for trafikksikkerheten for folk som ferdes på veiene, skryter avdelingslederen.

Fikk saftig bot: – Overvekt skal ikke lønne seg

Sjåføren ble i tillegg til stoppordren ilagt en svært saftig bot: Hele 44.000 kroner måtte han punge ut med.

– Satsene beregnes ut fra antall tonn overlast. De er så høye for at det ikke skal svare seg for transportselskapene å laste for tungt. Da får de heller kjøre to turer, sier Alsaker.

Inspektør Nils-Rune Nævdal opplyser til BA at sjåføren måtte laste om godset, skifte dekk og betale boten før han fikk kjøre videre.