Hopp til innhold

Ny rekord i trafikktrøbbel på fjellet

Fjellovergangene mellom øst og vest har vært stengt eller kolonnekjørt dobbelt så ofte som normalt. – Det har vært en vinter preget av ruskevær, fastslår Statens vegvesen.

tmp_20140302_131259209850244.jpg

1500 TIMER: Her på riksveg 7 har det vært stengt 1500 timer denne vinteren. Bildet fra Haugastøl.

Foto: Anders Nøkling

Vikafjell stengd skilt

SØRGELIG SYN: Stengte fjelloverganger har ødelagt for mang en helg på hytten denne vinteren.

Foto: Torje Bjellaas / NRK

Telefonen har kimet oftere enn normalt hos Vegtrafikksentralen i Hordaland.

– Ja, det har vært mye i vinter. Stort sett lurer folk på om vei- og føreforhold, og det er ikke sjelden det er en del frustrasjon ute og går, sier vaktoperatør Jan Marøy.

Tall fra Statens vegvesen viser den grimme vinterrekorden i månedene som har gått:

  • Riksvei 7 over Hardangervidda har vært stengt eller kolonnekjørt i 1500 timer denne vinteren.
  • På riksvei 13 over Vikafjellet har det vært stengt eller kolonnekjørt i 1700 timer.

Rufsete vinter i høyden

Det er ny rekord i antallet timer med restriksjoner over fjellovergangene, og det dobbelte av timeantallet i løpet av en normalvinter.

– Det har vært en særdeles snill vinter i lavlandet, men i høyfjellet har det vært mye ruskevær. Dermed har vi vært nødt til å innføre restriksjoner som stengning eller kolonnekjøring, sier Åsmund Espe, sjefingeniør i Statens vegvesen region vest.

Han forteller at det for to år siden var nesten like mange timer med restriksjoner over fjellet, men at denne vinteren likevel har vært verst.

Villrein på Hardangervidda

STENGTE VIDDA: I mars måtte trafikken på Hardangervidda stanses fordi en flokk villrein kom for nært veien.

Foto: Bjørg Nord

– Ja, den forrige toppen lå et par hundre timer lavere enn i år, sier Espe.

Været rår

Jan Marøy hos Vegtrafikksentralen forteller at stengning og kolonnekjøring er et nødvendig onde når det blåser som verst.

– Det er en del folk som er frustrerte fordi de ikke kommer seg på hytten, men dette er noe vi gjør av hensyn til trafikksikkerheten, sier han.

– Været rår, og det er lite å gjøre noe med, legger han til.

Sjefingeniør Espe håper imidlertid på bedre tider nå mot slutten av april.

– Vi har varmere tider i vente, også i fjellet. Trolig er det verste over, sier han.