Hopp til innhold

Gir blaffen i mobilforbud på fly

Hverken flyvere eller passasjerer bryr seg om å slå av mobiltelefonen.

Mobil

FLYR MOBILT: - Jeg tror ikke dette påvirker instrumentene så veldig mye, sier en av passasjerene NRK har snakket med.

Foto: Konterud, Roy / SCANPIX

Mange har nok opplevd at passasjerer glemmer eller ikke gidder å slå av mobilen når de skal ut og fly.

Men nrkhordaland.no vet at også piloter har latt mobilen være på i cockpiten under flyreisen.

Flere pårørende av flyvere som NRK har snakket med, sier de ikke har problemer med å oppnå kontakt med pilotene når de er ute og flyr.

Ingen kontroll

Og mens sikkerhetskontrollene på flyplassene blir stadig strengere, er det fremdeles hver enkelt passasjer sitt ansvar å sørge for at mobilen er slått av.

Likevel mener Luftfartstilsynet at mobilforbudet er viktig.

- Ja, vi mener det er veldig viktig. Vi har heldigvis ingen ulykker knyttet til at det har vært brukt mobil på fly, men så lenge vi ikke kan være hundre prosent sikker på at det ikke er en årsakssammenheng, så må vi forholde oss til et krav om at mobilen skal være avslått, sier informasjonsrådiver Bjørn Erlandsen.

Tror ikke på advarsler

Selv om både Luftfartstilsynet og flyselskapene forbyr bruk av mobiltelefon av hensyn til sikkerheten, har flere passasjerer sluttet å tro på at mobiltelefonen kan forstyrre instrument i flyet.

Flere sier til nrkhordaland.no at de lar telefonen være på mens de er i luften - selv om det er forbudt.

- Hvis den instrumenteringen i et fly ikke tåler å ha en mobiltelefon, hadde jeg vært veldig skeptisk til å fly, sier en passasjer.

- Jeg tror ikke dette påvirker instrumentene så veldig mye, sier en.

- Jeg har glemt å slå av telefonen, men det har gått bra. Jeg sitter jo her.

- Har utløst brannalarmen

Men det er altså fremdeles forbudt å ha på mobiltelefon i fly.

Og flyver og sikkerhetsansvarlig i Norsk Flyverforbund, Rolf Liland, mener det er gode grunner til å slå av mobilen.

- Mobilen har slått ut blant annet på brannvarslingsanlegg ombord, og man har måttet behandle det som en nødsituasjon og lande med en gang. Etterpå har det vist seg at det har vært mobiler i bagasjen i lasterommet, og disse har slått ut på sensorene som varsler om brann i bagasjerommet.

Så det har vært situasjoner som man vet om, sier han.