Hopp til innhold

Geolog: – Livsfarlig å kjøre på E16

Trine Helle Simmenes mener det bare et et tidsspørsmål før neste svære steinblokk raser ned mellom Bergen og Voss. – Ja, det er risiko for ras, svarer Statens Vegvesen.

Trine Helle Simmenes

TAR BLADET FRA MUNNEN: Geolog Trine Helle Simmenes bor på Dale og har selv forsket på sprekkene i fjellet rundt Vaksdal.

Foto: NRK/Vaksdalposten

– Akkurat nå kjører jeg ikke her uten at det er høyst nødvendig, sier Simmenes til NRK.no.

39-åringen fra Dale pendler daglig til Statoil på Kokstad i Bergen og hadde akkurat hentet sine tre barn da det første raset gikk i Stanghelletunnelen på E 16.

Torsdag morgen gikk nok et ras, denne gang ved Kjenestunnelen.

– Har holdt munn for ikke å skremme

De to rasene gjorde at Vaksdal var fullstendig isolert i flere timer. Torsdagens ras er det sjuende raset på to uker for den lille kommunen øst for Bergen.

Det fikk begeret til år renne over for geologen, som blant annet har forsket på sprekker i fjellet rundt Vaksdal. På sin egen Facebook-profil la hun ut et innlegg hvor hun omtaler det som «livsfarlig» å kjøre på E 16 mellom Vaksdal og Dale.

Få tunnel, og gjer han lang! Som geolog med ekspertise på sprekker, har eg holdt munnen igjen for å ikkje skremme folk, men no er folk redde likevel, så eg drit i det. Det er livsfarleg å kjøre her, og det kan godt publiserast på riksdekkande nyheter, sidan det er stamveien mellom Bergen og Oslo! Fjellet er totalt oppsprekt og det er bratt, så det er blokker av alle størrelsar som kan komme ned. Det gjeld for både vei og jernbane. Veien et seg gjennom det verst tenkelige området, så det er å be om bråk! På rask opptelling kjem eg på ca. 20 farlige ras i området Vaksdal - Dale dei siste få åra, og er det noko eg kan lova, så er det at det kjem fleire. Og no går eg ikkje i detalj eingong, for då hadde folk pissa i buksa.

Trine Helle Simmenes på Facebook

Slik ser rasområdet på E16 ut fra luften

Statens Vegvesen: – Kjører der selv hver uke

– Denne veien ble bygget for omtrent 50 år siden, og på den tiden var det ikke en aktuell problemstilling med lange tunneler, slik Simmenes etterlyser.

Slik svarer Olav Finne, avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, på det geolog og lokal-beboer Trine Helle Simmenes sier.

Betyr det av veien ville blitt lagt et annet sted idag?

– Ja, det hadde den helt sikkert. Og vi ville hatt mye lenger tunneler.

Er veien trygg?

– Jeg er selv en hyppig bruker av denne veien. Det er klart det er risiko for ras. Det er litt av et terreng vi har gjennom Vaksdal. Vi gjør det vi kan inntil vi får bygget ny vei, og det vi kan gjøre, er å sikre de raspunktene vi kjenner så godt som mulig.

– Simmenes sier hun snart ikke tør å kjøre her mer, bare når det er helt nødvendig. Tør du?

– Som sagt, jeg kjører her selv hver eneste uke, og har aldri opplevd ras direkte.

Har sett store sprekker i fjellet

– Når du bygger en vei som spiser seg inn i et så rasfarlig fjell, ber du om bråk. Oppe er det sprekker i fjellet i alle retninger. Det ser ut som noen har skåret i det med kniv. Vi kan få ned steiner store som hus når som helst, sier Simmenes til NRK.no.

I et intervju med bt.no beskriver hun situasjonen som «å ha en gal snikskytter i fjellet over veien. Man vet aldri når han vil skyte, bare at det kommer til å skje».

– Nå har vi hatt en periode med frysing og tining, hvor blokkene blir sprengt ut. Så kommer det mye regn, og da kan alt dette bli skylt ned. På denne veien, hvor det er så mye trafikk, sier det seg selv at det kan bli veldig, veldig farlig, sier geologen.

Ras Stanghelletunnelen

STENGT TIL I MORGEN, MINST: Raset ved Stanghelletunnelen gjør at folk ikke kommer seg til Bergen via E 16.

Foto: Vidar Gudvangen / NRK

Mener ny tunnel er eneste løsning

Statens Vegvesen utreder nå en rekke mulige løsninger på den sterkt ras- og ulykkesbelastede strekningen mellom Bergen og Voss. En av løsningene som er skissert, er en tre mil lang tunnel mellom Vaksdal og Voss.

Simmenes mener tunnel er den eneste fornuftige løsningen for å unngå rasfaren.

– Vi har ikke mulighet til å sikre alt som er farlig her. Rassikringen holder de små tingene, men blir nesten som sauegjerder dersom noe stort ramler ned. En tunnel bør i alle fall gå fra Vaksdal til Dale, sier Simmenes.

– Du bor selv på Dale og pendler en time til Bergen hver dag. Du har ikke vurdert å flytte?

– Nei, jeg flytter aldri herfra. Jeg elsker denne plassen, sier geologen.

Kjenestunnelen er nå åpen for trafikk, dog bare i ett kjørefelt. Stanghelletunnelen er derimot stengt og vil være det minst til fredag.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.