Hopp til innhold

Fylkesordføreren om nytt godsforslag: – Kjempespennende

Et nytt forslag til plassering av godsterminal i Arnadalen kan være kompromisset Hordaland og Bergen har ventet på, håper fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap).

Terminalforslag

En bergensk lokaliseringsdebatt som kun kan måle seg med bybanedebatten i temperatur og engasjement, har fått et nytt forslag til diskusjon i ellevte time:

Selskapet Sweco har lansert et nytt forslag til plassering av godsterminal, et område i Arnadalen ikke langt fra Askos lager, med kort vei til Arna stasjon og påkobling til jernbanesporet.

Forslaget ble omtalt i Fanaposten fredag som en løsning mange mener nesten er for god til å være sann: Terminal uten like åpne konflikter som i Rådal og på Unneland, like i nærheten av dagens jernbanespor, og potensielt til en langt lavere pris enn både Unneland og Rådal.

Må jobbe overtid

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) har delt forslaget på Facebook og kaller det «kjempespennende». Hennes fylkesrådmann Rune Haugsdal har allerede foreslått at Arnadalen må utredes som plassering for ny godsterminal.

Anne Gine Hestetun

– SPENNENDE: Fylkesordfører Anne Gine Hestetun ønsker alle alternative forslag til godsterminal velkommen.

Foto: Sølve Rydland / NRK

– Jeg har ikke fått satt meg skikkelig inn i Swecos forslag ennå. Men det er spennende at fagmiljøene presenterer alternative løsninger, sier Hestetun til NRK.

Mens Bergen har gått inn for Rådal og Hordnesskogen, til store protester fra lokalmiljøet i Fana, er det ingen klare flertallskonstellasjoner i fylket.

Hestetun regner med at fylkespolitikerne må jobbe hardt for å samles om et kompromiss helt frem til fylkestingsmøtet i Rosendal 10.-11. juni. Og da kan Swecos forslag være det som skaper et troverdig alternativ til Unneland og Rådal/Hordnesskogen, tror hun.

– Hordnesskogen og Unneland er veldig krevende løsninger, begge to. I den settingen må vi se på hva som er minst vanskelig. Vi må snu hver stein, sier Hestetun.

Mangler plass

Strategidirektør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket kaller det nye Sweco-forslaget gjennomarbeidet, men mener dette også har svakheter:

– Felles for dette forslaget og de andre i Arnadalen er at de ikke gir nok plass. Det er for trangt i dalen. Godset skal jo over på vei, og det må være plass til de store godsselskapene å komme til, sier Stendal.

Vi skal nå se nærmere på forslaget fra Sweco og se om det kan kombineres med de andre forslagene i Arnadalen.

Lars Christian Stendal, direktør i Jernbaneverket

Swecos forslag innebærer å sprenge seg 40 meter ned i grunnen for at høydeforskjellen med Arna skal bli liten nok til at togene kan komme frem. Stendal mener at dette blir en utfordring for dette alternativet, men Sweco mener steinen kan fjernes ved å lage en transporttunnel til Gaupås og steinknuseverket der.

Vil vurdere kombiløsning

– Vi skal nå se nærmere på forslaget fra Sweco og se om det kan kombineres med de andre forslagene i Arnadalen, sier Stendal.

Lars Christian Stendal

NOTERT: Direktør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket vil sørge for at Swecos forslag blir vurdert av dem, i kombinasjon med andre arealer i Arnadalen.

Foto: Ketil Jordan/NRK

– Det er kjempeinteressant at Jernbaneverket vil se nærmere på dette forslaget, sier Hestetun.

Høringsfristen går ut 23. juni. I september havner saken på samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens bord. Både Hordaland fylkeskommunes og Bergen kommunes lokaliseringsønsker vil bli vektlagt.

Stendal anslår at departementet vil bestemme seg for plassering av godsterminal tidligst oppunder jul.