Tunnelen ble åpnet for kolonnekjøring tre dager etter den kraftige bilbrannen 19. mai, selv om to rapporter fra vegvesenets egne geologer mente veien burde være stengt inntil alt sikringsarbeidet var ferdig.
– Sikkerhet er Statens vegvesen sin jobb og det burde man forvente at de har full kontroll på, sier Fylkesordfører Anne Gine Hestetun.
Åtte dager etter tunnelbrannen fikk NRK se de to geolograpportene som hadde advart mot å åpne veien. Rapportene hadde ifølge Vegvesenet vært feilaktig hemmeligstemplet.
Den første rapporten kom etter to dager, mens den andre ble gjentatt etter seks dager med advarsel om å holde tunnelen stengt.
– Jeg undrer meg over at så tydelige faglige råd blir oversett og at man velger å holde veien åpen, sier Hestetun.
- Les mer:
Trosset advarselen
Fylkesordføreren mener samferdselsministeren må se på denne saken.
– Dette er en riksvei og jeg forventer at statsråd og departement tar saken på alvor slik at alle som ferdes på veien kan være trygg til enhver tid, sier hun.
Samferdselsdepartementet har vist videre til Statens vegvesen, mens Vegdirektoratet foreløpig ikke har svart NRK.
Leder i Norsk Geologisk Forening i Bergen mener Vegvesenet tok en kritikkverdig sjanse i to uker.
– Dette er sterkt kritikkverdig fordi de har tatt en sjanse på at det går bra. Det er helt tydelig at fjellet fortsatt beveger seg i den perioden det har vært trafikk i tunnelen, sier Johannes Vik Seljebotn.
– Folkene som kjører i tunnelen har på en måte ikke vært informert om dette. Det er klart at det er et sjansespill som kan gå bra eller galt, sier han.
- Les også:
– Jeg lyttet til erfarne fjellfolk
Seksjonssjef Lars Øyre i Vegvesenet har til NRK forklart at han hadde lyttet til erfarne fjellfolk, altså tunellsikringsarbeidere, istedenfor geologenes råd om å holde veien stengt.
– Vi har etter at de vurderingene var gjort foretatt nye vurderinger hvor vi har brukt våre erfarne fjellfolk til å vurdere åpning. Vi har i samråd med de kommet fram til at det er sikkert å slippe trafikk på, sier Øyre.
Leder for Norsk Geologisk Forening mener erfarne fjellfolk er et begrep han ikke kjenner til annet enn fra fjellvett regler og det burde foreligge en rapport om de praktiske forholdene de har oppdaget som ikke geologene har oppdaget.
– Det er en risikoanalyse som er skriftlig. I dette tilfellet så fant vi ut at det var riktig å åpne med redusert kolonnekjøring, sier Øyre.
Men NRK har på forespørsel enda ikke fått se en slik skriftlig risikoanalyse som åpner for å åpne Måbøtunnelen for trafikk.
Presset på
Ordfører Anved Johan Tveit i Eidfjord, der Måbøtunnelen ligger, har fortalt at han og andre presset på for å få tunnelen åpnet raskt.
– Vi har presset på at det må settes inn ressurser sånn at tunnelen kan åpnes så fort som mulig, sier Tveit.
Seksjonssjef Øyre i Vegvesenet fortalte to uker etter brannen, at tunnelen nå er sikker å kjøre.
– Åpning på tross av en geologisk rapport må begrunnes med en grundigere undersøkelse og ikke synsing ut fra praktiske forhold, sier Seljebotn.