Hopp til innhold

Fusjon får blandet mottakelse

Busspassasjerer og politikere tror ikke Gaia/HSD-fusjonen vil gi et bedre tilbud til reisende i Bergen.

Bystyret sier ja til fusjon
Foto: NRK

Men bussjåførene i Gaia jubler over sammenslåingen. De regner med de vil få bedre lønn og en tryggere framtid i det nye vestlandske storselskapet.

- Det går veien, dette her. Fusjon er det beste alternativet, sier bussjåfør Sylvia Langhelle. Hun ventet spent mandag ettermiddag på den endelige avgjørelsen utenfor Bergen gamle rådhus.

Som Gaia-ansatt blir hun en av vinnerne i en fusjon, fordi hun får bedre lønn.

 

Busspassasjer Gaia
Foto: NRK

Tror ikke tilbudet blir bedre

Men busspassasjerene er slett ikke så sikre på om de også blir vinnere

- Jeg vet ikke, det kan bli en monopolsituasjon. Prisene kan gå opp, og det er ikke sikkert tilbudet blir noe bedre.

- Det er ikke alltid at sammenslåing gjør at det blir mer effektivt, sier en Gaia-passasjer.

Odny Miljeteig i SV endte til slutt med å stemme ja for en fusjon. Men hun er skeptisk til at gigantselskapet som vil få over tre tusen ansatte og en markedsandel på 12 prosent i hele Norge vil gi reisende i Bergen noe bedre kår.

- Vi får mindre påvirkning

- De helt store forskjellene tror vi ikke at vi vil se på kort sikt. Men vi er veldig betenkte over at det offentlige og Bergen kommune får mye mindre innvirkning på busstilbudet i fremtiden, sier Miljeteig.

- Hva betyr det for kundene hvis de ikke får bedre og billigere busstilbud?

- Mitt svar er at da har ikke vi lenger mulighet for å påvirke dette, sier Miljeteig.

Heller ikke Liv Røssland i Frp tror at fusjonen mellom HSD og Gaia vil gi bergenserne befer busstilbud:

- For kollektivbrukerne blir det sikkert ikke de store endringene. Kanskje vil de merke at HSD og Gaia går inn i hverandres konsesjonsområder.

Frps holdning er at vi på sikt ønsker vi å selge oss ut av kollektivselskapene. Vi mener det er vår oppgave som politikere å være gode anbydere på kollektivtrafikken for å få et best mulig tilbud, sier Røssland.

- Ikke reell konkurranse

For byrådsleder Henning Warloe fra Høyre var et ja til fusjon et stort tap. Han har hele tiden arbeidet mot en slik sammenslåing. Han sier han er opptatt av konkurranse, og mener det blir det ikke med et stort og dominerende trafikkselskap med tilnærmet monopol i Bergen og Hordaland.

- Det er opp til selskapene i mellomtiden å bevise at gjennom fusjon kan de skape et bedre tilbud til busspassasjerene i Bergen. Hvis de klarer det, så skal jeg være den første til å være glad for det på vegne av byens innbyggerne i Bergen.

Men Warloe er avventende til resultatet av fusjonen.

- Vi får vente å se hvordan denne fusjonen vil fungere. Det er jo ansatte som blir overtallige. Det blir krevende å slå sammen disse selskapene. Det er også krevende for Bergen kommune å være eier i et børsnotert selskap, for det har vi aldri vært før, sier Warloe.