Hopp til innhold

Full forvirring om klimaeffekten på fergefri E39

Statens vegvesen har flere ganger endret konklusjonen om Norges største veiprosjekt vil gi økt klimautslipp. – Helt utrolig at de ikke har gjort en skikkelig vurdering, mener Naturvernforbundet.

Flytebru over Bjørnafjorden, E39

GIGANTBRO: En ny bro på E39 over Bjørnefjorden i Hordaland vil koste 39 milliarder og bli tidenes største veiprosjekt i Norge. Men er det klimavennlig?

Foto: Illustrasjon statens vegvesen

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Vi syns det er veldig merkelig. Sannsynligvis er det ikke gjort gode nok undersøkelser av miljøkonsekvensene for denne strekningen, sier Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

Haltbrekken er lite imponert over arbeidet Vegvesenet har gjort for å finne ut klimaeffekten på tidenes største norske veiprosjekt: Fergefri E39 mellom Os og Stord til 39 milliarder kroner.

Da grunnlagsdokumentene til Nasjonal transportplan ble lagt fram i februar, var det tre ganger slått fast at veien vil føre til en markant økning i CO₂ -utslipp.

Men etter det har Statens vegvesenet snudd. I to ulike intervju med NRK etter fremleggelsen hevdet at utslippene går ned.

Nå er også NTP-dokumentet endret, halvannen måned etter at det først ble offentliggjort.

Det er ikke heldig sånn som det står i dag heller, det er feil.

Sjefsingeniør Inge Alsaker

Sjefingeniør: – En liten glipp

– Det er egentlig en liten glipp i NTP-dokumentet, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Inge Alsaker, etter at NRK gjorde ham oppmerksom på feilen.

Det førte til at det ble lagt ut en ny versjon av dokumentet, med en endring i teksten (se faktaboks). Der står man fast på den opphavlige konklusjonen om at utslippene vil øke, med en forutsetning om mer miljøvennlige ferger i fremtiden.

Men sjefingeniøren i vegvesenet mener at også den nye formuleringen er feil.

– Det er ikke heldig sånn som det står i dag heller, det er feil. Dette er et av de absolutt beste klimaprosjektene til NTP, sier Alsaker.

Inge Alsaker

Sjefingeniør i Statens vegvesen Inge Alsaker

Foto: Arne Frank Solheim / NRK

– Hvor fornøyd er du med det forsøket som er gjort med å rette på dette?

– Det er på ingen måte godt nok. Vi har en dialog med veidirektoratet på å få inn en skikkelig korrigering som gjenspeiler de faktiske forholdene.

– Tar det ikke på alvor

Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet reagerer på at vegvesenet skriver noe og sier noe helt annet.

– Det er helt utrolig at man ikke har gjort en skikkelig vurdering som man kan stå for. Det vi frykter er at man står i fare for å vedta et prosjekt som frontkolliderer med de nasjonale og de internasjonale klimamålene som vi har påtatt oss, sier Haltbrekken.

Rørbru med forankring til flytande pongtongar på E39 over Bjørnafjorden, illustrasjon
Foto: Illustrasjon / Snøhetta

Han mener vegvesenets vingling viser at de ikke har tatt klimaeffektene tilstrekkelig på alvor.

Vegvesenet forklarer forvirringen blant annet med at de hadde glemt å ta med de høye utslippene fra fergene i det første dokumentet.

Lysbakken lite imponert

Audun Lysbakken fra SV er også en tydelig motstander av fergefri prosjektet, og er lite imponert over dokument-tabben.

– Det må ryddes opp i dette veldig fort. Det er snakk om kolossale investeringer og vi må vite om dette er et negativt miljøprosjekt eller ikke, sier Lysbakken.

SV-leder Audun Lysbakken
Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix