Hopp til innhold

Frykter storbrann til sjøs

– Sikkerhetsnivået er ikke der vi håpet på, sier brannvesenet.

Video Frykter storbrann til sjøs

– Hallo alle båter! Dette er Hurtigruteskipet Trollfjord med kallesignal lima, lima, victor, tango! Vi trenger bistand utenfra!

En nødmelding sendes ut fra kapteinen på Hurtigruten, slik den ville ha blitt sendt ut om det skulle ha brutt ut en brann om bord.

Denne gangen er det heldigvis bare en øvelse. Men med øket cruisetrafikk langs kysten, frykter brannvesenet en katastrofebrann på sjøen. Når det begynner å brenne i et fullt passasjerskip, er de helt avhengig av hjelp fra land for å klare seg.

– Sikkerheten er ikke god nok

– Vi ser i de nordiske farvannene at det blir flere cruiseskip. De har blitt større og de går nesten hele året. Vi har erfart at sikkerhetsnivået ikke har vært der vi håpte og trodde at det skulle være, sier brannsjef ved Bergen Brannvesen, Helge Eidsnes.

Eidsnes viser til brannen på cruiseskipet Deutschland i fjor som et eksempel på hvor nær en storbrann kan være. Tilfeldigvis lå skipet til kai i Eidfjord da det begynte å brenne.

Les mer om brannen i "Deutschland": Nå skal cruiseskipet repareres | «Deutschland» slepes til Bergen

Brannøvelse om bord på Hurtigruten "Trollfjord".

Det krever trening å lete seg raskt gjennom røykfylte korridorer og lugarer.

Foto: Ketil Jordan / NRK

Viktig å øve

Av frykt for en storbrann har brannvesenet hatt sterk fokus på scenarier som brann ute på havet.

– Det er en veldig spesiell jobb. Det er noe helt annet å komme inn i et skip kontra det å komme inn i en enebolig. Her står det mye større utfordringer for tur, sier røykdykker Øystein Tviberg i RITS-styrken i Bergen Brannvesen.

I likhet med flere andre norske kystbyer har Bergen Brannvesen en RITS-styrke (redningsinnsats til sjøs) som rykker ut når et skip sender ut nødmelding. Ved en reell storbrann vil de kunne få hjelp fra kollegaer fra andre byer og de andre nordiske landene.