Hopp til innhold

Frykter færre felt og lavere fart

LO, NHO, store bedrifter og næringsforeninger kjemper for fergefri E39 med 110-grense. Nå frykter de at de rødgrønne skal knuse drømmen.

Flytebru over Bjørnafjorden, E39

LUFTIGE PLANER: Det er kommet flere forslag for hvordan en fergefri kryssing av Bjørnafjorden vil se ut. Her er et konsept som viser hvordan en flytebru kan løse overfarten.

Foto: Illustrasjon / Global Maritime

Næringslivstopper på Vestlandet er bekymret for de nye signalene om færre felt og lavere fart på E39.

Nylig kunne NRK fortelle at den ferske fylkesordføreren Anne Gine Hestetun har stilt spørsmål ved om ny E39 skal ha fire felt og 110-grense.

LES OGSÅ: Krever svar om 110-sone på fergefri E39

«En ny og ferjefri kyststamvei fra Kristiansand i sør til Trondheim i nord er under planlegging. Men nå står den etter vår vurdering i fare. Det er fordi det kommer motstridende syn både innenfor lokalsamfunn og regioner. Det er sådd tvil om prosjektet. Det er det siste arbeidslivet på Vestlandet trenger».

Dette skriver Tom Knudsen, regiondirektør i NHO Hordaland og Roger Pilskog, distriktssekretær i LO Hordaland.

E39 styrker konkurransesituasjonen

LO og NHO frykter at uttalelser den siste tiden kan medføre forsinkelser, noe som kan sette næringsutviklingen i Hordaland tiår tilbake.

De mener en ny E39 vil medføre en kommunikasjonsrevolusjon for Vestlandet. Den vil styrke næringslivets konkurransesituasjon betydelig, og gjøre det mulig å beholde og videreutvikle verdifull kompetanse hos arbeidstakerne.

– Kjepper i hjulene

En gruppe næringslivsledere har også sendt ut en uttalelse der de krever at Hordfast må gjennomføres som planlagt.

De tolv sentrale næringslivslederne i Hordaland uttrykker bekymring over de nye signalene som er kommet fra rødgrønne lokalpolitikere om E39.

«Vi må ikke stille oss i en posisjon der vi stikker kjepper i hjulene for vår egen utvikling. Det siste vi trenger nå er lokalsamfunn eller en region som står fram som splittet når det gjelder behovet for bedre infrastruktur.»

– Vi har vært veldig samstemte i Hordaland om denne veien. En omkamp kan føre til at vi mister plassen vår i investeringskøen. Det er viktig at ikke et nytt styringsflertall etter et kommunevalg skal kunne påvirke et så langsiktig strategisk prosjekt som Hordfast, sier Apply-direktør Lars Solberg til BT.

– Vi må ikke rote det til!

Også næringsforeningene i Stavanger, Bergen, Haugesund og Stord har sagt fra om hva de mener til fylkespolitikerne i Rogaland og Hordaland.

I et brev til politikerne, under tittelen «Nå må vi ikke rote det til på Vestlandet!», uttrykker de bekymring for inntrykket av at det nå ønskes lavere fart, smalere vei og omkamp om hovedtraseen for fergefri E39.

«Raske og effektive transportårer er hovedkriteriet for å kunne konkurrere i et internasjonalt market. Vårt næringsliv er i verdensklasse på energi, shipping og sjømat, og Hordaland og Rogaland er landets største eksportfylker. At våre bedrifter har raskt tilgang til markeder er avgjørende for utviklingen i AS Norge», skriver de.