NRK Meny
Normal

Fotballelskere i Bergen drikker 6000 øl om dagen

NORDNES (NRK): EM har kun vart i fire dager, men Bergens svar på Kontraskjæret er allerede blitt en stor suksess.

Svensker på Fotballfeber på Tollbodallmenningen

GOD STEMNING: Stemningen var god blant de svenske supporterne i pausen under de blågules åpningskamp mot Irland mandag. Like etter pause scoret irene, men svenskene kom tilbake og sikret seg ett poeng. Med Belgia og Italia som de to andre lagene i gruppen, skal det mye til om den svenske jubelen varer lenge i EM.

Foto: Mariann Reikerås / NRK

– Når vi satt med ideen, tenkte vi jo at dette var noe folk ønsket. Vi hadde sett hvor bra det fungerte i Oslo, og fikk tidlig signaler på det ble tatt godt imot her også. Men dette er litt som å være i en drømmeverden, sier Simen Einebærholm (26).

Sammen med to kamerater har han skapt det som ser ut til å bli sommerens store happening i Bergen, i alle fall rent publikumsmessig.

Vi har solgt 9.500 liter øl.

Simen Einebærholm

Inspirasjonen er Kontraskjæret i Oslo, der over 200.000 fotballsupportere har samlet seg for å følge EM- og VM-sluttspillene de siste årene.

Og det viste seg raskt at konseptet også var liv laga i Bergen.

Da vertsnasjonen Frankrike sparket EM i gang fredag, var alle langbordene på Tollbodallmenningen på Nordnes fylt opp. Og slik har det fortsatt.

Simen Einebærholm

MYE JOBB: – Det blir lange dager med mye jobbing, sier «Fotballfeber»-sjef Simen Einebærholm. Men han og de to andre bakmennene ser også ut til å få godt betalt.

Foto: MARIANN REIKERÅS / NRK

– Vanvittig mye folk

Når svenskene samlet seg for å følge Zlatan og co. sin første EM-kamp i går, kom det totale besøkstallet de fire første dagene opp i 18.000.

Selv om godværets bidrag har vært viktig, er bakmennene overrasket over hvor mange som har tatt turen, solskinn eller ikke.

– Det kommer vanvittig mye folk, og vi har også fått veldig god respons fra publikum, sier Einebærholm.

Russ på dugnad

Siden nyttår har bakmennene skaffet sponsorer, sendt tusenvis av nabovarsler, og jobbet for å få nødvendige tillatelser på plass hos kommunen og politiet.

De har også markedsført bredt, blant annet ved å leie inn en kommende russebuss som er malt om til et omreisende reklameskilt.

Russen er blant dem som jobber dugnad på fotballfestivalområdet, der det er sitteplasser til 4000 personer, salg av mat og drikke, og en 60 kvadratmeter stor skjerm der hvert eneste EM-spark på ballen vises.

Fotballfeber

TUSENER SAMLES: De 4000 sitteplassene har stort sett vært fylt opp alle de fire EM-dagene hittil.

Foto: MARIANN REIKERÅS / NRK

Har solgt 23.750 øl

Inngangen er gratis, bakmennene satser på salg at mat og drikke. Det ser ut til å være en meget innbringende forretningsmodell.

– Vi har solgt 9.500 liter øl, forteller Einebærholm.

Ølen selges i 0,4-glass. Det er solgt 23.750 enheter – i snitt tolv øl hvert minutt gjennom hele åpningstiden.

Med 79 kroner ølen, er inntektene oppe i nesten 1,9 millioner kroner på ølsalget alene, etter bare fire dager. I tillegg kommer noen hundretusener fra salg av mat og andre drikkevarer.

Vil gjøre det til tradisjon

Allerede nærmer de seg totalbudsjettet på 2,5 millioner kroner, som holdes lavt blant annet ved at flere som jobber under arrangementet er ansatt på dugnad.

Målet er å gjøre fotballfesten til en tradisjon ved hvert EM- og VM-sluttspill fremover. Før EM 2016 startet, drømte de om 100.000 besøkende totalt.

– Vi er absolutt i rute. Det ser veldig, veldig lovende ut, sier Einebærholm.

Siste video

Det aller første julemarkedet i Bergen er en suksess. Den første uken det har vært åpent har tusenvis av mennesker vært innom.
Vestlandsrevyen 12. desember 2017