Kort etter at KNM «Helge Ingstad» var trygt tilbake på Haakonsvern, uttalte Sjøforsvaret at de ønsker fregatten på vannet igjen innen fem-seks uker.
Regjeringen ønsker også å gjenoppbygge fregatten. Det sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) til NRK.
«Arbeidet med å avklare hvorvidt KNM «Helge Ingstad» kan repareres, starter nå. Men regjeringen er opptatt av å reetablere fregattens operative evne», skriver Bakke-Jensen i en e-post til NRK.
Kostbar bergingsoperasjon
Bergingen har kostet dyrt. For en måned siden, da forsvarsministeren informerte Stortinget om havariet, uttalte han at bergingen hadde kostet en halv milliard.
Nå er det blitt enda mer.
«Så langt er utgiftene til heving og berging beregnet til mer enn 640 millioner kroner», skriver Bakke-Jensen.
Dersom fregatten ikke kan repareres, eller om det blir for dyrt å sette den i stand, vurderer regjeringen flere alternativer.
Ifølge forsvarsministeren kan det være snakk om ny fregatt, eller helt andre typer fartøy.
Han nevner blant annet mindre overflatefartøy, undervannsbåter og maritime patruljefly som mulige erstatninger for fregatten.
«Varig erstatning som følge av forliset vil ha en ledetid på flere år», skriver Bakke-Jensen.
LES OGSÅ:
– Imponerende innsats
Regjeringen skal legge frem en ny langtidsplan for Forsvaret i 2020. I arbeidet med denne planen vil de ta stilling til om fregatten skal repareres, eller erstattes med en ny fregatt eller annet militært fartøy.
Bakke-Jensen er glad for at fregatten er tilbake på Haakonsvern, etter å ha ligget nesten fire måneder i fjæresteinene i Hjeltefjorden
«Det er imponerende å se innsatsen som er lagt ned for at Ingstad nå er trygt hjemme på Haakonsvern», skriver Bakke-Jensen.
Skal avgjøre fregattens skjebne
Mens KNM «Helge Ingstad» har ligget under vann, har Sjøforsvaret og Forsvarsmateriell flere planer for hva som skal skje med den videre.
Planene ble presentert under en pressekonferanse på Haakonsvern mandag morgen.
Sjøforsvaret ønsker å gjøre fregatten flytedyktig så fort som mulig. Den skal tømmes helt for drivstoff, før Sjøforsvaret skal gå i gang med en nitid gjennomgang av fartøyet.
Samtidig forsøker de å redde alle delene som er kan reddes. På forhånd har de laget en liste på 2500 komponenter de ønsker å hente ut. Hittil er 1400 av dem hentet ut fra fregatten
– Vi konsentrerer oss om komponenter som er dyre eller vanskelige å anskaffe. Delene skal testes grundig før vi eventuelt bruker dem, fortalte sjef i Sjøforsvaret, kontreadmiral Nils Andreas Stensønes.