- Jeg vet ikke om jeg skal le eller grine jeg trodde nesten det var en aprilspøk, men det er det vel sannsynligvis ikke. Jeg tar selvsagt helt avstand fra det at noen av mine kollegaer ikke har forstått alvoret. Det blir jo ekstra paradoksalt når det er akkurat denne ferjen og det foregår rettssak her i Sunnhordland i dag
Episoden i november i fjor fikk også konsekvenser for de andre ansatte i HSD. Foruten strengere regler å forholde seg til, ble de også utsatt for regelrett mobbing av ferjepassasjerer. Jacob Utne vil understreke at dette gjelder enkeltpersoner og ikke en kulturen blant mannskapet.
-Det er ikke et utslag av noe Harrykultur, men enkeltpersoner som ikke forstår alvoret. Dette har vært diskutert på båter og ferjer siden november i fjor. De fleste har jo sett at det var helt vannittig det som skjedde da. Men jeg har lyst å understreke at det ikke er utslag av en ukultur, men at det er enkeltpersoner som ikke har forstått alvoret, sier Utne.
Stoler på HSD
Lars Knut Årland tar ferje til Austevoll hver eneste dag. Vi treffer han på ferjekaien på Krokeide. han syns mest synd på ledelsen i HSD
- Det er synd for ledelsen i selskapet som jeg vet jobber med å bli kvitt de problemene som selskapet har slitt med. Men jeg er selvfølgelig sjokkert over at de personene som har fått tillit til å jobbe i selskapet kan oppføre seg sånn inn i havet dumt.
-Blir du skeptisk til å reise med HSD etter dette?
-Nei overhodet ikke. Jeg har reist med HSD i alle år og har aldri sett noe som ligner på farlige situasjoner elle uvettig oppførsel blant de som jobber om bord på ferjen, sier Lars Knut Årland.