Hopp til innhold

Turist-klistremerker dekker over viktige advarsler ved Trolltunga

Informasjonen om «danger zone» og «attention» like ved det 700 meter bratte stupet forsvinner bak klistremerker. – Det virker som om turistene vil markere seg.

Trolltunga

KLISTREMERKER TIL BESVÆR: Skiltet forteller at man ikke skal sette seg på kanten, men informasjonen når ikke frem til turistene fordi skiltet er dekket av klistremerker.

Foto: VEGARD VESTØL LINDLAND / Scanpix

Mange av turistene som besøker Trolltunga nøyer seg ikke med en selfie. De vil også sette igjen et spor etter seg. Informasjonsskiltet ved det populære turistmålet blir stadig tilgriset av klistremerker.

– Det er klistermerker med logoer til klesmerker, brus og alt mulig rart. Det virker som om turistene vil markere seg, forteller Vegard Vestøl Lindland, som arbeider som guide ved den populære turistdestinasjonen.

Klistremerkene skjuler skilt med påskriften «DANGER ZONE. ATTENTION.», og beskrivelser av hvordan man skal opptre på og rundt den verdenskjente tungen 700 meter over Ringedalsvatnet i Odda.

Skjuler viktig informasjon

På noen av skiltene er det nå så mange klistremerker at det ikke går an å lese informasjonen.

– Det er snakk om varselskilt med viktig informasjon som at man ikke skal gå ut på kanten eller hvor man kan gå trygt. Det er alvorlig og folk kan i verste fall skade seg fordi de ikke får med seg informasjonen, sier Lindland.

Skiltene ved Trolltunga blir dekket til av klistremerker

SMITTEEFFEKT: Når noen først har satt opp et klistremerke, kommer det gjerne flere.

Foto: VEGARD VESTØL LINDLAND

Tar opp kampen mot klistremerkene

Også ved isbreen i Buerdalen har klistremerkene dukket opp på informasjonsskiltet. Turistnæringen tar nå grep for å få turistene til å slutte med klistremerker.

– Det er viktig å fjerne klistremerkene så raskt som mulig, for når først noen starter, følger andre etter. I fjor renset vi skiltene med spesialrensemiddel, og en gang måtte vi også skifte ut hele skiltet fordi det var blitt ødelagt, forteller Åse Marie Evjen, daglig leder i Trolltunga AS.

Nærmere 100.000 personer besøker Trolltunga hvert år. Nå skal turistene få beskjed om å droppe klistremerkene på informasjonstavlene i Tyssedal og Skjeggedal, og på nettsidene til destinasjonen.

Åse Marie Evjen er dagleg leiar i Trolltunga AS

ØNSKER VELKOMMEN: – Det er positivt at så mange ønsker å ta turen til Trolltunga for å oppleve den vakre naturen. Det håper vi de fortsetter med, sier Åse Marie Evjen.

Foto: Øystein Klakegg

– Prioriterer sikkerhet

Mange turister legger ut på den 22 kilometer lange turen uten å ha planlagt godt nok eller satt seg inn i utfordringene ved å ferdes i høyfjellet.

Etter over 40 redningsaksjoner sommeren 2016 ble det gjort mange grep langs stien til Trolltunga.

– Vi prioriterer sikkerhet veldig høyt og har fått bygget sikringsbuer langs stien og har heldøgns fjellvaktordning i høysesongen. I tillegg er det satt opp skilt langs veien som forteller hvor langt det er igjen og hvor man finner fjellvakt og nødbuer, sier Evjen.

Kjenner ikke forholdene

I 2018 var antallet redningsaksjoner nede i tolv. Lindland håper at klistremerkene ikke skal påvirke statistikken.

– Det er synd at skiltene ikke får stå i fred. Det er ikke nødvendigvis slik at alle som kommer hit har kjennskap til norsk natur og forstår hva som er farlig og ikke. Turistene trenger en påminnelse og da må skiltene være uten klistremerker.

Vegard Vestøl Lindland

FJERNER VARDER: Vegard Vestøl Lindland må også fjerne varder som turistene bygger. – Hver gang jeg går her dukket det opp nye. Om tåka skulle komme og man navigerer etter disse, kan man rett og slett gå seg bort.

Foto: Privat