Ved nyttår fyller bomringen i Bergen 25 år. Gjennom disse årene har den gitt milliarder til vegbygging i bergensområdet.
Men mannen som klekket ut ideen til bomringen ble utsatt for drapstrusler. Vi har møtt dem som dro det hele igang.
Spesielt møte nesten 30 år etter
Vi er med tidligere ordfører i Bergen, Henrik Lisæth når han skal treffe igjen en mann han møtte for 30 år siden. Den gang var det i dypeste hemmelighet.
– Ja, det kan man trygt si, slår Lisæth fast. Han er på vei til Statens Vegvesen i Fyllingsdalen for å møte Arild Eggen, som han møtte den gangen.
Ingen andre måtte få vite hva plansjefen i vegvesenet skulle presentere for sentrale bergenspolitikere.
Fikk bomringeidé fra middelalderen
I samme møterom møttes de for nesten 30 år siden. Den gangen serverte også Arild Eggen den da vordende ordfører Lisæth tebrød og kaffe, da han skulle selge inn ideen han hadde fått da han leste en bok om middelalderbyen Bergen.
– Da hadde man jo bymyr rundt, og måtte betale for å komme inn i byen. Jeg tenkte, jøss - dette var jo en veldig god idé. Så begynte jeg å regne litt på dette.
Men Henrik Lisæth husker godt reaksjonene den gangen han ble presentert for ideen om bompenger.
– Den første tanken vi fikk den gangen dette kom opp, var jo uff - skal innbyggerne igjen måtte betale toll for å komme inn til Bergen by?
Dårlig mottatt blant bergenserne
Arild Eggen fikk til og med hissige julebrev i postkassen.
– På ett av dem sto det: Gå ikke ut om kvelden, da er du er du en død person, husker Eggen. En rimelig dårlig julehilsen, for å si det sånn.
Debatten raste i avisene og på radio. Der var det blant annet en som uttalte seg om Eggen og bomplanene hans.
«Vi skal ta å dyppe Eggen i tjære og fjær og sende ham tilbake til Trøndelag».
Oddekalv fyrte seg opp
Det var Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund som sto for uttalelsen.
– Nå ble det jo ikke sånn da. Arild Eggens skal ha den - han er en god fiende og en flink motstander, sier Oddekalv i dag.
Se video fra åpningen:
(saken fortsetter under videoen)
– Ingen vei utenom
Klokken 10.00, 2. januar i 1986 åpnet daværende ordfører Henrik Lisæth den vestlige verdens første bomring.
Gjennom disse årene har 600 millioner biler passert bomringen i Bergen. Målt i dagens pengeverdi har bilistene betalt nesten 5 milliarder kroner til nye veier og tunneller.
– Der var ingen vei utenom. Byen var i ferd med å bli kvelt av sin egen eksos, sier tidligere ordfører i Bergen, Henrik Lisæth.