Hopp til innhold

Forbrukerrådene kan bli lagt ned

Regionkontorene til Forbrukerrådet kan forsvinne fordi de er for små og for dyre. – Kutt vil svekke forbrukerens interesser, svarer styreleder.

Forbrukerrådene kan bli lagt ned

KAN OPPLEVE NEDSKJÆRINGER: Direktoratet for forvaltning og IKT mener det ikke er plass til alle regionkontorene til Forbrukerrådet. Her holder forbrukerdirektør Randi Flesland pressekonferanse våren 2014.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

En gjennomgang som Direktoratet for forvaltning og IKT har gjort på oppdrag fra regjeringen, mener det ikke er plass til alle regionskontorene til Forbrukerrådet.

Ti regionkontor i Norge, blant annet kontoret i Bergen, kan dermed forsvinne fordi de er for små og for dyre.

– Forbrukerrådet har ikke noe til overs for direktoratets forslag om å slå sammen eller legge ned regionkontor, sier styreleder i Forbrukerrådet, Anne Kathrine Slungård.

Anne Kathrine Slungård

KRITISK TIL KUTT: Styreleder i Forbrukerrådet, Anne Kathrine Slungård.

Foto: Ungt Entreprenørskap Norge

Disse kan forsvinne

Forbrukerrådet har ti kontorer i dag: Bergen, Stavanger, Kristiansand, Skien, Oslo, Sarpsborg, Gjøvik, Trondheim, Bodø og Tromsø.

Per i dag er det kun Tromsø som trolig blir fredet fordi kontoret er tildelt en del overordnede arbeidsoppgaver.

Slungård mener det er viktig at de har et lokalt apparat.

– En av hovedårsaken til suksessen til Forbrukerrådet er lokal næring og lokal forankring,

– Vil svekke tilbudet

I oktober skal regjeringen legge frem sitt statsbudsjett. Da får vi vite hva som blir utfallet av nedleggingsforslaget.

Direktoratet for forvaltning og IKT mener det ikke er plass til alle regionskontorene.

De skriver følgende: «Fordi regionskontorene er så små, tror vi også det er behov for å vurdere en organisering med færre og større kontorer.»

Videre står det at alle meklings- og rådgivningsoppgaver kan bli samlet på ett sted – i Tromsø.

Slungård mener tiltaket vil svekke forbrukernes interesser.

– Vi har vært klare på at regionstrukturen og den lokale forankringen er viktig for at man fortsatt skal kunne være en vesentlig aktør til forbrukerens tjeneste.

Behandlet 7000 klagesaker

Direktoratet ønsker ikke å kommentere saken til NRK, men mener ti kontorer er lite kostnadseffektivt.

Over 7000 klagesaker ble behandlet av Forbrukerrådet i fjor. Det var alt fra sydenreiser til russedresser som ifølge forbrukerne var for dårlige.