Reise- og flyselskapene formelig sloss om oss – koste hva det koste vil. Og det gjør det.
Tidligere var flyselskapene opptatt av regularitet, som det heter når de går i rute. De var opptatt at vi skulle få gratis avis og god mat om bord på flyet, selv om vi selvsagt måtte betale for det også. Det var lagt inn i flyprisene, så og si. Det å fly var på en helt annen måte eksklusivt og fristende enn en hvilket som helst tog- , buss- eller båtreise av samme varighet.
Kommer du på et av de mer hverdagslige befordringsmidlene og skal reise for eksempel i tre kvarter, så må du buksere bagasjen på plass selv. Du må løse billett uten noe spesielt rituale, og du går og setter deg uten at noen tar notis av det verken med avis eller med en kaffekopp . Hvis du da ikke må stå.
Annerledes har det altså vært med 45 minutter i luften, da må vi sikkerhetsklareres, bagasjen blir behandlet på helt annet vis. Du slipper faktisk å se den før du er framme. Og hele tiden vrimler det av folk som later til å være opptatt av at vi skal komme inn eller ut av flyet.
Nå skal også flyselskapene komme i takt med vår stadig mer hverdagslige reisetrang. De skal kutte kostnader, maten er ikke så viktig lengre, og vi kan kjøpe billetter med kort på billettautomater. I det hele tatt er det ikke så ekslusivt lengre, selv om vi fortsatt er en sikkerhetsrisiko.
Dersom du er på forretningsreise, og kan planlegge en Oslotur en uke før du skal reise, tilbyr SAS en tur/returbillett for bare 2250 kroner, mens normalen er hele 3558. Hvis du bare skal på helgebesøk ogaltså ikke har noe viktig å foreta deg av forretningsmesig art, kan du faktisk slippe unna med en tusenlapp.
Forutsatt at du bestemmer deg 14 dager på forhånd. Noen impulsiv reising skal ikke SAS ha noe av. Vil du til Syden derimot, kan det ofte svare seg på vente til i siste liten, og så å være forberedt på reise på dagen. Da kan du faktisk få en hel uke for den samme 1000lappen – med hotell.
Gothia Airlines skal kunne frakte deg ekstraordinært billig til Gøteborg, dersom de skaffer seg et fly, og RyanAir vil fly deg bilig både i inn- og utland, hvis de får rabatt av luftfarts-myndighetene, så begge de alternativene er foreløpig litt inn i fremtiden.
Til Amsterdam, derimot, kan du komme for en tier. Riktignok bare 30 passasjerer på hvert fly og bare 1.påskedag,men likevel. Dessuten må du skaffe deg en returbillett på egenhånd, og der står ikke noe om hva den koster. Men kommer du deg til Amsterdam for ti kroner, så kan du foreta deg mye morsomt, før du behøver å tenke på returen.
Vi hadde sikkert pakket kofferten om NSB eller Norway bussekspress hadde fristet med
langturer for samme beløp, også. Men det gjørde ikke, det er tydeligvis ikke nødvendig for dem med slike frierier for å få oss til å bruke dem.
Men kanskje flyselskapene hadde fått oss enda mer på reisefot om en flytur hadde vært like dagligdags som en tre kvarters tur med GAIA. Den får vi for en i sammenligning slikk og ingenting, hver dag.
Vi venter på stoppestedet, bussen kommer som oftest, og etter tre kvarter stiger vi av på bestemmelsesstedet uten at noen har laget noe nummer av det. Det måtte jo være ganske kostnadsbesparende å se på en flytur på samme enkle måten. Da kunne det blitt ganske mye billigere også, og det er jo det flyselskapene sier at de vil.
21.mars 2002
Dagfinn Malt