Hopp til innhold

Fløibanens nye direktør fører vognene selv

Derfor vil den nye Fløibane-direktøren lære seg å bli vognfører.

Anita Nybø Fløibanen
Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

Da Anita Nybø (43) startet i jobben som ny direktør 1. februar var det én ting hun bestemte seg for å lære: Å føre Fløibanen.

– Jeg har et sterkt ønske om å være en del av kulturen i bedriften. Det er viktig for meg å vise at jeg har genuin interesse for Fløibanen som attraksjon, og lære hva kollegene mine gjør, sier Anita Nybø til NRK.

Å trykke på start- og stoppknappen er ikke vanskelig, men av sikkerhetshensyn må man ha 50–60 timer før man er sertifisert vognfører.

Anita Nybø, direktør Fløibanen

Sikkerhet i høysetet

Den 97 år gamle banen er Bergens best besøkte turistattraksjon og hadde rekordmange 1,5 millioner påstigninger i 2014.

Created by InfoDispatcher

Fløibanen har 17 fast ansatte, samt 20 vikarer, fortrinnsvis sesongarbeidere.

– Jeg hadde én dag med opplæring i går, i kveld skal jeg kjøre sammen med veilederen fra klokken 16.00 til 23.00. Å trykke på start- og stoppknappen er ikke vanskelig, men av sikkerhetshensyn må man ha 50–60 timer før man er sertifisert vognfører, forklarer hun.

Senere skal hun prøve seg som billettselger og fløibanevert.

Tobarnsmor

Anita Nybø på nedre stasjon på Fløibanen
Foto: Eivind A. Pettersen / NRK

43-åringen kommer opprinnelig fra Stranda på Sunnmøre. Fløibanedirektøren kommer fra stillingen som kongressjef i Bergen Reiselivslag. Hun har også omfattende erfaring fra hotell- og reiselivsbransjen.

Nybø er samboer med Ketil Djønne og har to døtre: Jenny (11) og Birgitta (8).

Direktøren har kontor på toppen og er fascinert av den daglige jobbreisen.

– Turen oppover blir mer spektakulær jo høyere du kommer!

Nye aktiviteter på toppen

– Hva blir viktig for å få folk til å bruke Fløibanen fremover?

– Vi må utvikle Fløibanen som attraksjon og skape flere aktiviteter som gjør at folk har lyst til å bli her oppe lenger. Bergensere, hordalendinger og tilreisende turister skal føle at vi har noe mer å by på enn bare turen opp og ned, sier Nybø.