Da Anita Nybø (43) startet i jobben som ny direktør 1. februar var det én ting hun bestemte seg for å lære: Å føre Fløibanen.
– Jeg har et sterkt ønske om å være en del av kulturen i bedriften. Det er viktig for meg å vise at jeg har genuin interesse for Fløibanen som attraksjon, og lære hva kollegene mine gjør, sier Anita Nybø til NRK.
Sikkerhet i høysetet
Den 97 år gamle banen er Bergens best besøkte turistattraksjon og hadde rekordmange 1,5 millioner påstigninger i 2014.
Fløibanen har 17 fast ansatte, samt 20 vikarer, fortrinnsvis sesongarbeidere.
– Jeg hadde én dag med opplæring i går, i kveld skal jeg kjøre sammen med veilederen fra klokken 16.00 til 23.00. Å trykke på start- og stoppknappen er ikke vanskelig, men av sikkerhetshensyn må man ha 50–60 timer før man er sertifisert vognfører, forklarer hun.
Senere skal hun prøve seg som billettselger og fløibanevert.
Tobarnsmor
43-åringen kommer opprinnelig fra Stranda på Sunnmøre. Fløibanedirektøren kommer fra stillingen som kongressjef i Bergen Reiselivslag. Hun har også omfattende erfaring fra hotell- og reiselivsbransjen.
Nybø er samboer med Ketil Djønne og har to døtre: Jenny (11) og Birgitta (8).
Direktøren har kontor på toppen og er fascinert av den daglige jobbreisen.
– Turen oppover blir mer spektakulær jo høyere du kommer!
Nye aktiviteter på toppen
– Hva blir viktig for å få folk til å bruke Fløibanen fremover?
– Vi må utvikle Fløibanen som attraksjon og skape flere aktiviteter som gjør at folk har lyst til å bli her oppe lenger. Bergensere, hordalendinger og tilreisende turister skal føle at vi har noe mer å by på enn bare turen opp og ned, sier Nybø.