Veksten i de norske gåsebestandene øker risikoen for kollisjoner mellom fugler og fly, mener Avinor og Luftforsvaret.
– Vi er bekymret for hva som kan skje når store gåseflokker trekker gjennom områder med mye flyaktivitet, sier forsker Christian Kierulf Aas til Adresseavisen.
Forskeren leder Fly/fugl-kontoret ved Naturhistorisk museum i Oslo. Kontoret er rådgiver for Avinor og Luftforsvaret i arbeidet med å redusere risikoen for såkalte «birdstrikes», som det heter i flybransjen.
– Den store frykten er en kollisjon mellom et fly og en gåseflokk. Mange husker da et amerikansk passasjerfly måtte nødlande på Hudson River etter kollisjon med flere kanadagjess, sier Aas.
Fly/fugl-kontoret har tatt kontakt med Miljødirektoratet med spørsmål om hva som kan gjøres for å redusere bestandene. Det er særlig bestandene på Svalbard som opptar kontoret, Avinor og Luftforsvaret. Her er det om lag 81.000 hekkende kortnebbgjess, og cirka 31.000 hekkende hvitkinngjess. Kontoret peker også på den økende norske grågåsbestanden.
De siste fem årene har fly kollidert med gjess fem ganger i Norge, uten at det har oppstått store skader på flyene.
– Større gåsebestander øker risikoen for kollisjoner. Dette er tunge fugler, og skadepotensialet er stort, sier seniorrådgiver Jo Anders Auran i Miljødirektoratet.
I 2013 registrerte Luftfartstilsynet 484 kollisjoner mellom fly og fugl ved norske flyplasser. Det er måker, spurver og svaler som oftest treffer fly. Flest kollisjoner har Bergen lufthavn Flesland og Stavanger lufthavn Sola.