Midt i trengselen under bybaneåpningen på Festplassen tirsdag stod en finsk kommunalråd og betraktet de nye sporvognene med stor interesse. Mikko Laksonen representerer miljøpartiet De Grønne i Åbo, en av to finske byer som ser på liknende kollektivtransport-løsninger.
Har fulgt arbeidet i flere år
- Det som skjer i Bergen er veldig viktig for oss, ettersom byen her er omtrent like stor som Åbo-regionen. Vi har fulgt planarbeidet i mange år, og vi synes konseptet med Bybanen er veldig bra, sier Laksonen til NRK.no.
MER OM ÅPNINGEN:
Den danske byplanleggeren Helle Søholt tror en suksess i Bergen fort kan føre til en rekke andre liknende baneløsninger rundt om i Norden. Men hun understreker at suksessen avhenger av et fullverdig banetilbud for hele byen.
- Når Bergen først har tatt på seg ledertrøyen, så ligger det også et press på byen om å fullføre løpet, sier Søholt.
LES OGSÅ:
Økte med 50 prosent
I Danmark viser erfaringer fra København at baneløsningen kan føre til betydelig vekst for næringslivet langs traséen. Siden åpningen i 2002 har også antallet personer som reiser kollektivt økt med hele 50 prosent.
Mikko Laksonen håper på liknende effekt i Bergen, og med tiden også i Åbo og Tampere. Han vet også at en rekke byer i Sverige og Danmark spent følger med på det som skjer i Bergen. I Århus har en allerede fått løfter om statlig finansiering, og planleggingen er også i gang i Odense.
- En ting er at en bane lokker folk til å reise kollektivt. Noe helt annet er at det vil gi hele byen et løft, ved at flere folk kommer til sentrum for å handle, sier finnen.
Se «Bybanen minutt for minutt»: