Hopp til innhold

Fjerner parkeringsplasser for å gi plass til sykling mot kjøreretningen

Bare her i Gimleveien forsvinner 30 parkeringsplasser, hvis byrådet får det som de vil. Beboere lurer på hvor de skal parkere.

Ketil Bergesen

VIL HA MER SYKLING: – Jeg skjønner at de skaper et problem for folk som pleier å parkere i gaten her. Men det er greit for meg. Hvis det gjør at flere folk sykler, så tenker jeg at det må være bra, sier Ketil Bergesen, som bor i Gimleveien.

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Byrådet i Bergen går inn for å fjerne en lang rekke parkeringsplasser for å legge til rette for sykling.

Sykkelveier enveiskjørte gater bergen

MANGE VEIER: Her er de 113 veiene som er vurdert markert. Rundt halvparten kan få lovlig sykling mot kjøreretningen. FOTO: NORCONSULT

Foto: Norconsult

I saken de har sendt over til behandling i byutviklingskomiteen i dag, foreslår byrådet å tillate "motsykling" i opptil 57 enveiskjørte gater de to neste årene. I mange av gatene må man da fjerne parkeringsmuligheten for at det skal bli plass til å sykle lovlig mot kjøreretningen.

Totalt er 113 enveiskjørte gater vurdert etter flere kriterier, og byrådet følger nå konsulentselskapet Norconsults anbefaling til hvilke gater man først bør satse på sykling i.

– Nå starter vi et prosjekt med 23 gater i sentrum, Årstad og Indre Laksevåg, der vi går inn og etablerer et bedre sykkelnett, sier byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap).

I 2017 er planen å åpne 34 andre enveiskjørte gater til sykling mot kjøreretningen, og eventuelt fjerne gateparkering.

– Vi er blant de verste i landet

Forslaget ble i sin tid fremmet av Endre Tvinnereim, som da satt i bystyret for Byluftlisten. Nå er han partifelle av byutviklingsbyråd Tryti, som nå har fått resultatet av at bystyret den gang ba om en utredning av saken.

– Poenget er at man sparer mange omveier og klarer å krongle seg frem på en enklere måte. Det er ikke lett å etablere sykkelveier i en så trang by som Bergen, og dette er en måte vi tror vil virke, sier hun.

Tryti mener Bergen må gjøre noe med ryktet sitt som sykkelby, spesielt med tanke på at man skal arrangere sykkel-VM neste år.

– Bergen en av de verste byene i landet, med bare tre prosent sykkelandel. Vi trenger å gjøre det lettere å sykle, sier Tryti.

Anna Elisa Tryti

VIL BEDRE SYKKELRYKTET: Bergens byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap).

Foto: Leif Rune Løland / NRK

Delte meninger blant beboerne

Beboere i de berørte områdene NRK møter, er delte i meningene. En mann som ikke vil ha navnet sitt på trykk, kaller politikken lite beboervennlig og egnet til å drepe privatbilismen i Bergen.

Ketil Bergesen, som bor i Gimleveien, blant de mest «sentrumsfjerne» enveiskjørte gatene der parkeringen skal bort, er mer positiv.

– Jeg skjønner at de skaper et problem for folk som pleier å parkere i gaten her. Men det er greit for meg. Hvis det gjør at flere folk sykler, så tenker jeg at det må være bra, sier Bergesen.

30 parkeringsplasser forsvinner i Gimleveien, der Mathias Østrem også bor.

– Det er bra at folk kan sykle, men det er veldig synd å fjerne gateparkeringen. Vi har ikke noe annet sted å parkere, så jeg synes det er en dårlig idé, mener han.

Saken skal behandles i bystyret etter dagens vedtak i byutviklingskomiteen. Det er foreløpig satt av to millioner kroner til prosjektet.

Gimleveien

30 PLASSER FORSVINNER: – Da må jeg vel kvitte meg med bilen, sier Gimleveien-beboer Mathias Østrem.

Foto: Leif Rune Løland / NRK