NRK Meny
Normal

Fisketorget - en svekket merkevare

Streik, krangel og kaos på Torget i Bergen gjør stor skade på merkevaren Fisketorget og turistbyen Bergen, sier eksperter.

 

Tomt fisketorg
Foto: Sølve Rydland / NRK

Høyskolelektor Morten William Knudsen ved Handelshøyskolen BI mener rotet på Fisketorget også går utover omdømmet til hele Bergen som turistby.

- Jeg tror dette er veldig uheldig for merkevaren Fisketorget, sier Knudsen.

Går ut over Torget og hele Bergen

- Alt kaoset og rotet her som toppet seg med streiken mandag går ut over både Fisketorget og hele Bergen som turistdestinasjon. Merkevaren Fisketorget er tett knyttet til Bergen som et kjent navn, sier Knudsen.

Flere eksperter peker på at konflikten nå må løses.

Professor i markedsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, Magne Supphellen, har merkevarebygging som sitt hovedfelt. Han mener det kan 10-15 år å bygge opp igjen skadene rotet har forårsaket.

- Fisketorget i Bergen er et sterkt merke. Men det har fått seg en knekk, og en kanskje langvarig skade, sier Supphellen.

- Må få løsning snarest

- Jeg råder fiskehandlerne til å få gode løsninger på problemene sammen med politikerne i Bergen. De må sikre lavt bakterieinnhold på fisken de selger på Fisketorget, sier Supphellen.

- Det som bør gjøres snarest, er å rydde opp i konflikten mellom toghandlerne og politikerne. Det må bli et godt renhold med ordentlige systemer. Det må komme på plass snarest slik at den gode merkevaren Fisketorget kan opprettholdes. Torget har jo en lang og stolt tradisjon i Bergen, sier Knudsen.

Siste video

Lars Vaular, Nordvegen, Marius Neset, Terje Isungset og Eivør underholdt tusenvis på Torgallmenningen.
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen møtte NRKJ-leder Richard Aune.
Programleder: Mariann Reikerås