Hopp til innhold

- Glad for at Erna nå vurderer enklere E39

Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) i Hordaland mener det er viktig å se på kostnadene for en ny E39-trasé mellom Os og Fitjar. Hun er glad for at statsministeren nå mener det samme.

Anne Gine Hestetun

– ET STEMNINGSSKIFTE: Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) i Hordaland sier det er blitt mer legitimt å stille spørsmål til høye kostnader på ny E39.

Foto: Hordaland fylkeskommune

– Dette er nye toner og står i sterk kontrast til forrige stortingsvalgkamp. Da ble det sagt at oppstart skulle være i 2018. Jeg registrerer at en del av spørsmålene som undertegnede hadde til prosjektet like etter valget nå også blir stilt av statsministeren. Jeg ser en stor endring i statsministerens tilnærming til dette prosjektet, sier fylkesordfører Anne Gine Hestetun

Fikk selv kjeft

Hun fikk selv kjeft for å stille spørsmål ved prosjektet og mener spørsmålene var relevante den gangen og fortsatt er det i dag. En ny E39 er viktig. Spørsmålet er hvordan den skal se ut.

– Også dette handler om regionutvikling og den diskusjonen har vi hatt i rikt monn den siste tiden. Det er jo klart at en nord sør akse på Vestlandet for å binde regionen sammen er avgjørende både for næringslivet og dem som skal bo her.

Hestetun mener det aller viktigste nå er få oppstart på ny E39 i den første planperioden.

– Det samsvarer også godt med Statens vegvesen sin tilnærming. Planarbeidet vil da være ferdig og alt vil være klart til å starte bygging i 2021.

Rørbru

RØRBRO: Slik kan ny E39 mellom Fitjar og Os bli seende ut

Foto: Illustrasjon

– Et stemningsskifte

Fylkesordføreren mener vi nå opplever et stemningsskifte etter at prislappen på prosjektet er kommet opp i 39 milliarder kroner.

– Det er blitt mye mer legitimt å stille spørsmål i forhold til standard, og om ting kan gjøres enklere og annerledes, akkurat slik statsministeren nå gjør.

– Jeg mener det nå er viktig å snu alle steiner. Når kostnadene går fra 19 til 39 milliarder kroner er det viktig å være sikker på at de valgene vi gjør er riktige.

Er prosjektet Hordfast fortsatt liv laga med en prislapp på 39 milliarder?

– Jeg tenker at det viktigste nå er å stå sammen og løfte i flokk for å bygge en god nord-sør forbindelse på Vestlandet. Da må vi legge alle kjepphester til sides. Vi må utvikle en transportåre som er god for Vestlandet, god for Norge og alle dem som skal bruke den.

Bør man på ny vurdere en indre trasse?

– Jeg mener man nå må holde fast ved den prosessen som er startet. En indre trasse vil medføre et omfattende planarbeid. Derfor er det viktig å stå fast ved traseen som er valgt, og så sørge for at arbeidet blir gjort på en fornuftig måte.

Fergeifri e39

FERGEFRI E39: Den nye vegen skal gå mellom Kristiansand og Trondheim.

Foto: NRK