De siste fire ukene har det vært en rekke alvorlige hendelser med fergene i Sunnhordland. Søndag gikk MF «Vikingen» på grunn ved Årsnes kai, og erstatningsfergen kom ikke på plass innen fristen.
Nå er innbyggerne lei av stadig driftsstans og tekniske problemer. Ordførerne i de berørte kommunene krever at det blir tatt grep.
Her er de alvorligste fergehendelsene:
- 10. januar: MF «Viking» gikk på grunn på Årsnes i Kvinnherad etter å ha fått motortrøbbel. 34 passasjerer måtte evakueres.
- 6. januar: MF «Hardingen» sto fast på Stord. Passasjerene måtte vente i seks timer før de kunne gå i land.
- 10. desember: Fergen MF «Heilhorn» gikk på grunn og 13 passasjerer måtte gå i redningsflåtene ved Sandvikvåg.
Grunnstøtinger og evakuering
– Å si at vi er lei, er mildt sagt. At ferger havarerer og er ute av drift opplever vi med jevne mellomrom. Dette er, slik vi ser det, kontraktsbrudd fra operatørens side, sier Kvinnherad-ordfører Peder Sjo Slettebø til NRK.
– Hva konkret er det dere krever?
– Vi forventer at administrerende direktør i Skyss møter i formannskapsmøtet i Kvinnherad denne måneden og orienterer om hvordan de følger opp dette videre, og hvordan Skyss sanksjonerer rederlaget. Jeg tror årsaken til problemene er at fergedriften her til lands er pint ned på et lavt nivå med gamle ferger der vedlikeholdet ikke er prioritert høyt nok.
Dette skriver Kvinnherad-ordføreren på sin Facebook-profil:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Krever svar
Allerede i forkant av søndagens hendelse har Samarbeidsrådet i Sunnhordland sendt brev til Skyss der de krever bedre fergemateriell og punktlighet, og at dette blir vektlagt i nye fergekontrakter. Rådet består av Austevoll, Bømlo, Etne, Fitjar, Kvinnherad, Stord, Sveio og Tysnes.
– Vi er helt avhengige av fergene og at regulariteten er god. Og det har den ikke vært de siste årene. Når fergene stopper blir det svært vanskelig for pendlere, næringsliv og andre reisende, sier Sjo Slettebø.
Skyss-sjef enig i kritikken
Oddmund Sylta, direktør i Skyss, synes i likhet med sunnhordlendingene lite om at fergene ikke går som de skal.
– Dette er sterkt beklagelig overfor dem dette rammer. Vi er svært opptatt av at fergene skal gå etter oppsatt ruteplan og med den kapasiteten som vi lover kundene.
– Hva gjør dere for å følge dette opp?
– Nå er vi i tett dialog med Norled, som vi har vært siden hendelsen i går, for å prøve å ivareta behovet til kundene på best mulig måte og få inn en reserveferge på sambandet. I dette tilfellet er responstiden på tolv timer overskredet, bekrefter Sylta til NRK.
– Hva mener du er årsaken til problemene?
– Å uttale meg om årsak må nesten Norled gjøre når rapportene er klare, så skal vi følge opp overfor Norled og operatør. Men vi er ikke fornøyde med at fergene ikke går som de skal, det har jeg lyst til å presisere, sier Skyss-direktør Oddmund Sylta.
LES OGSÅ: