Rådgiver ved skolen, Jon Lie, sier de ønsker å reduserer trafikken og dermed øke sikkerheten rundt skolen.
- Rett utenfor skolen har vi fått opparbeidet Bøkeparken, med basketballbane og lekestativ. For å kunne bruke denne i skoletiden, er vi avhengig av at det ikke er trafikk her, informer Lie, og legger til at de ikke finner det forsvarlig at barn skal leke på steder hvor det kjører biler.
Påkjørt elev
I følge Jon Lie, er den enkleste måten å sikre barna på å sette opp et innkjøring forbudtskilt, som gjelder mellom klokken 9 og 14.
Samarbeidsutvalget på skolen har bestemt at det skal sendes ut brev til kjøreskolene, for å få slutt på øvelseskjøringen forbi skolen i skoletiden.
Skoleelev Kristoffer Sol har selv blitt påkjørt av en bil nettopp på veistubben forbi skolen, og ser helst at biltrafikken forsvinner.
- Jeg ble påkjørt på foten en gang, men det gikk bra. En som jobber her bar meg hjem. Jeg har ikke lyst at det skal gjenta seg, så veien kan godt stenges når vi er på skolen.
Negativ kommune
Fridalen skole har tidligere sendt brev til kommunen hvor de ønsket veibiten forbi skolen stengt. Det fikk de avslag på, noe som ikke er godt nok for barnas sikkerhet, forteller Jon Lie.
- Vi er uenig i veietatens vurdering av saken, fordi vi mener det vil være problemfritt å stenge veien i skoletiden. Vi har ikke bedt om stenging på døgnbasis. Da vil vi også ha et parkeringsforbud i samme området, nettopp av hensyn til barnas lek.
Fint øvingsområde
Fylkessekretær i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, Jan Anker Goli, er ikke enig i at de skaper trafikkfarlige situasjoner.
- Må dere drive kjøreopplæring i nærmiljøet til skolen?
- I utgangspunktet trenger vi ikke det. Men området rundt Fridalen tilfredsstiller veldig mange av kravene vi må stille til en del av øvelsesområdene. I opplæringen skal vi jo kjøre i boligstrøk, og her er det fine steder å rygge og å øve på lukeparkering.
- Men forstår dere at beboerne føler det belastende?
- Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Men jeg tror ikke det blir mer trafikksikkert om skolebilene forsvinner.
Færre trafikkulykker
Tidligere var det Møhlenpris som ble benyttet til øvingsområde.
- Da var det beboerne der som ønsket oss vekk. Det samme var i St. Olavs vei. Men jeg mener at trafikkskolens nærvær fører til færre trafikkulykker, nettopp fordi elevene får lære hvordan de skal kjøre i slike områder. Senere kan de benytte denne lærdommen når de kjører alene, sier Anker Goli.
Foreldrene verst
Anker Goli mener også at det er foreldrene som er den største trusselen overfor skoleelevene.
- Vi har jo sett hvordan de kjører ungene til skolen. Høy fart og farlige parkeringer.
Om kjøreskolene vil følge samarbeidsutvalgets ønske er for tidlig å si.
- Vi kan ikke love at vi flytter oss. Et sted må vi jo være, og det blir bare å forflytte problemet til andre steder.