Hopp til innhold

Får bygge bybane uten stopp

Regjeringen har sagt ja til både vei, bane, tunnel og sykkelstier.

Bybanen på Danmarksplass, sydgående holdeplass.

Bybanen forlenges til Lagunen. Arbeidet fortsetter uten stopp i byggingen.

Foto: Rune Jensen, Bybanekontoret, Fotoblogg

Regjeringen har sagt ja til at bybanebyggingen kan fortsette, uten opphold.

Uten opphold

– En gledens dag, sier fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg.

Torill Nyborg

Fylkesordfører Torill Sælsvold Nyborg ser for seg bane til Flesland i 2014.

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX


– Med dagens ja fra regjeringen til bompengesøknaden for videreføring av Bergensprogrammet, vil vi kunne fortsette utbyggingen av Bybanen og Ringveg vest uten stopp, sier hun til NRK.

– Vi kan nå gå videre med disse utbyggingene og være trygge på at vi vil få rasjonell drift uten unødige stopp.

LES OGSÅ: Lager krav som rammer dem selv | - Dropp bybanen, bygg heller bussbane | Ønsker å bidra til å utvide Bybanen

Hun regner med at Stortinget vil følge opp innstillingen fra regjeringen, når de skal behandl saken i løpet av vårsesjonen.

Ikke rigge ned

Fylkesordføreren mener dette er viktig fordi man slipper å avslutte anleggsperioden, men i stedet kan fortsette direkte til Lagunen.

– Og ikke minst – vi kan umiddelbart – gå i gang med forberedelsene til trinn tre; fortsettelsen til Flesland, understreker hun.

Første trinn – Bergen sentrum til Nesttun – tas i bruk i år.

– Når vi nå kan fortsette uavbrutt, vil Bybanen være fremme på Flesland i 2014, tror Selvold Nyborg.

– Det er ikke mer enn fire år frem i tid, sier hun og understreker at interessen for en bybane helt frem til flyplassen er stor.

– Vi har allerede hatt henvendelser fra de store bedriftene på Kokstad med positiv interesse for Bybanen. De vil ha banen så nært som mulig. Dermed får de mindre problemer med parkering for ansatte blant annet, sier hun.

Køprising og gangstier

Bergensprogrammet som passerte statsråd i dag har mange aspekter, understreker fylkesordføreren. Hun lister opp gang- og sykkelveier i Bergen, Ringvei Vest og Skansentunnelen. Dette er investeringer på til sammen 6,2 milliarder, tre milliarder fra Fylkeskommunen, og resten fra bompenger.

– Det ligger et vilkår her.

– Det er ikke sagt i rene ord, men dette vil innebære køprising i Bergen, sier fylkesordføreren til NRK.

Viktig for verdiskapning

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er fornøyd

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Også samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er fornøyd med å ha fått
Bergensprogrammet fremlagt for Kongen i statsråd i dag.

– En utvidelse av Bergensprogrammet legger til rette for en videre utvikling av et mer miljøvennlig og effektivt transportsystem, med vekt på et godt kollektivtilbud og bedre forhold for fotgjengere og syklister, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Hun mener Bergensprogrammet styrker regionen som en av landets viktigste regioner for regioner for økonomi-, kompetanse- og innovasjon.

– Området er viktig for verdiskaping på Vestlandet og landet for øvrig, sier Meltveit Kleppa.

– Mer uforstand!

Stortingsrepresentant Arne Sortevik (FrP) i Transport og Kommunikasjonskomiteen er ikke like begeistret.

Arne Sortevik

Arne Sortevik er kritisk.

Foto: NRK

– Utvidelsen og finansiering av Bergensprogrammet er en videreføring av særskatt på transport i bergensområdet, sier han, og poengterer at det er bilistene som skal betale.

Han kaller det grov uforstand av en regjering som putter penger i fond i utlandet, mens bilister må betale for samferdsel hjemme.

– FrP vil ha full utbygging av Ringvei vest etappe 2 og 3, bygging av Skansenstunnel og forlengelse av dagens jernbane til Flesland; alt med statlig finansiering og selvfølgelig uten bompenger.