Hopp til innhold

Få menn vil bli lærere i barneskolen

Nesten 80 prosent av søkerne til barneskole-linjene ved lærerutdanningene er nå kvinner, viser ferske tall fra Samordnet opptak. Kunnskapsministeren vil bruke videreutdanning og karrieremuligheter for å bedre kjønnsbalansen.

Morten Haaland

EN AV FÅ: Morten Haaland er mannlig lærer ved Bønes skole i Bergen.

Foto: Siri Løken / NRK

– Vi er til sammen fire mannlige lærere. Dessuten har vi en mannlig avdelingsleder. Altså en ganske lav andel, sier kontaktlærer Morten Haaland ved Bønes skole i Bergen.

Slik er det også i resten av landet. Menn vil stort sett ikke arbeide som barneskolelærere.

– Dette er helt klart et problem for skolen, sier dekan Per Arne Michelsen ved Høgskolen i Bergen.

Blant alle som har søkt lærerutdanning i Norge i år er tendensen klar. Bare litt over 20 prosent som søker seg til spesialfeltet første til sjuende klasse er menn.

«Dårlig betalt kvinneyrke»

Lærerstudenter i kantinen - Høgskolen i Bergen

LÆRERSTUDENTER I KANTINEN VED HØGSKOLEN I BERGEN: Til høyre: Linda Maurdal. Til venstre: Kirsti Vika Damsgård.

Foto: Siri Løken / NRK

Lærerstudenter i Bergen som NRK har snakket med har ulike meninger om hva som er årsaken til den lave andelen av menn.

– Jeg tror de vegrer seg fordi dette blir sett på som et kvinneyrke, sier Linda Maurdal.

Kirsti Vika Damsgård tror menn er mer opptatt av å gjøre karriere enn kvinner.

– Innenfor læreryrket er det små muligheter for dette. Dessuten er lønnen en annen viktig årsak til at menn velger vekk læreryrket i barneskolen, mener hun.

Morten Haaland på Bønes skole er enig i at lønn er en viktig faktor. Han skulle gjerne hatt flere mannlige kollegaer. En jevnere kjønnsbalanse er viktig, mener han.

– Det får man ikke til med de søkertallene som er i dag.

– Vil gå nye veier

Torbjørn Røe Isaksen

NY MEDISIN: – Videreutdanning og nye karriereveier i skolen kan trekke flere menn til yrket, mener kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Foto: Marte Garmann

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) mener det er et problem at så få menn ønsker å bli lærere i barneskolen.

– Det har litt med at vi trenger mer varierte fagmiljøer. Dessuten er det viktig med lærere av begge kjønn som barna kan forholde seg til.

Det har vært gjort en rekke forsøk de siste årene om å få menn til å ta denne typen lærerutdanning, uten at det har hjulpet.

– Jeg tror vi trenger en litt annen medisin. Her kan videreutdanning og nye karriereveier i skolen være veier å gå, sier Røe Isaksen.