NRK Meny
Normal

Dette mørket møter bilistene i mange tunneler på Vestlandet

Regjeringen vil bruke 100 milliarder av kroner på fergefri E39 på Vestlandet. Men lys i tunnelene på dagens europavei er det ikke penger til.

Tunnel uten lys

BEKMØRKT: Dette er en av sju tunneler på E39 i Nordhordland uten belysning.

Foto: Ingfrid Berge Fossåskaret / NRK

I mange av tunnelene på Vestlandet blir bilistene møtt av tussmørke.

Det er 15 tunneler i Hordaland, Rogaland og Sogn og Fjordane som har nedsatt fartsgrense på grunn av manglende lys. Sju av disse ligger på E39 i Nordhordland.

– Dette går ut over både trafikksikkerheten og kjørekomforten, sier Øyvind Haaland, seksjonsleder i Statens vegvesen.

Øyvind Haaland

FRUSTRERT: Øyvind Haaland sier vegevesent får gjort lite med tunnelene, med dagens budsjetter.

Foto: Ingfrid Berge Fossåskaret / NRK
Tom Christer Nilsen

GJØR FOR LITE: Tom Christer Nilsen mener regjeringen har gjort for lite for å vedlikeholde veiene som er bygget.

Foto: Charlotte Haarvik Sanden / NRK

Dårlige kabler

Lyset må skiftes i 240 norske tunneler fordi strømkablene er for dårlige.

Mellom 1988 og 1998 la vegvesenet kabler som forsyner lysarmaturene med strøm. I ettertid viser det seg at disse kablene ikke tåler klimaet i tunnelene, og gir jordfeil på anlegget. Derfor må vegvesenet slå av lyset.

Og bilistene må bli vant med mørket.

– Det er pengene som er problemet. Å bare begynne å bytte ut kablene i noen av disse tunnelene er en veldig dårlig løsning både samfunnsøkonomisk, og for trafikkavviklingen, forteller Haaland.

– Får gjort lite

Lysene er bare det mest synlige problemet. Bare i region vest trenger de opp mot 500 millioner kroner årlig for å holde tunnelene i forsvarlig stand.

– Vi har vesentlig mindre penger enn dette. Med de budsjettene vi har er det lite vi får gjort, sier Haaland.

På Senterpartiets landsmøte i Loen i dag snakket Liv Signe Navarsete om suksessen med fergefri E39. Regjeringens løfter gjelder totalt åtte fjordkrysninger, de håndfaste pengene i Nasjonal transportplan gjelder i første rekke til ett.

Totalprosjektet er estimert til å koste 150 milliarder kroner.

– Vi tok tidlig initiativ til fergefri E39. Vi trodde jo det var en drøm eller et slags Soria Moria i seg selv. Nå skal veien bygges, sa hun til applaus fra salen.

– Har ikke gjort nok

Samtidig ligger tunneler på veien mellom fjordkryssingene mørklagt.

Navarsetes partikollega og samferdselsminister Marit Arnstad er ikke tilgjengelig for kommentar om nåtiden på E39 før Nasjonal Transportplan blir lagt fram om en uke.

Fylkesordføreren i Hordaland Tom-Christer Nilsen (H) synes saken er alvorlig.

– Det er fortvilende og skandaløst at Norge i 2013 ikke klarer å holde lys i tunnelene på det overordnede riksveinettet, og veiene som er det overordnede på veinettet i Europa.

Nilsen mener vedlikeholdet på veiene har vært for dårlig over lang tid.

– Både nåværende og tidligere regjeringer har ikke gjort nok for å vedlikeholde det vi faktisk har bygget, sier han.

Les også: Lykkelig over fergefri E39

Siste video

Onsdag 16. august begynte flyttingen av den store flytedokken fra Laksevåg til Ågotnes.
Programleder: Mariann Reikerås