– I Europa er nok dette et helt enestående bygg, sier Odd Rune Bjørge.
Varehussjefen for Ikea i Bergen tar oss med rundt i det som er en av den svenske møbelkjedens største investeringer noensinne. Det er tre uker til åpningen av varehuset som blir Norges største Ikea-bygg med sine 38.000 kvadratmeter - 60.000 om en regner med parkeringsplassene
Historisk dyrt Ikea-bygg
Snart åpner Bjørge dørene, etter å ha brukt årevis på å få tillatelser fra politikere, naboer og fylkesmann. Naturvernene, lokalpolitikere, næringsdrivende, kirke og historielag har alle måtte vike for å gi plass til den blågule gigantklossen nord i Bergen.
- Hva syns du om det nye Ikea-bygget i Bergen? Bruk kommentarfeltet nederst i saken.
Det har kostet Ikea-kjeden dyrt.
Den 2. mai åpner bygget som utmerker seg blant de over 300 varehusene til verdens største møbelforhandler. Ikke noen plass i verden har Ikea brukt mer kroner på å tilrettelegge for trafikken til varehuset, og bare et fåtall utbygginger, som midt i Brooklyn i New York, kan sammenlignes i total prislapp.
– Det er nok et av de dyreste byggene som reises her i Bergen nå. Det har vært bygget mer kostbare bygg et fåtall andre steder i verden, blant annet i USA, Kina og Japan. Men i Europa er nok dette det aller dyreste, sier Bjørge.
Se video: Slik ser det ut på innsiden av nye Ikea. (Les videre under bildet.)
Bygget på Nyborgsmyren i Åsane i Bergen ligger bare noen hundre meter fra dagens Ikea i Bergen. Ikea har lenge ønsket seg vekk fra bygget de har holdt til i siden 1984, siden det ikke var plass for å utvide seg.
Måtte bygge helt ny europavei for å tillatelsen
Prislappen på flyttingen ligger trolig på over én milliard.
– Vi vil ikke oppgi prisen eller fokusere på den, men det vi kan si er at halvparten av pengene er brukt på andre ting enn å bygge selve varehuset, sier Bjørge
Bjørge viser til det svære og nye veikrysset som fører kundene inn på parkeringsplassen. For i det hele tatt få lov til å bygge måtte Ikea ta hele regningen for å fjerne en av de største flaskehalsene på E39 og E16 i Bergen.
Det nye gigantkrysset åpnet i høst, og kostet alene 170 millioner kroner. I tillegg har Ikea måtte betale for ny gravplass til kirken på nabotomten, og bygget turløyper og grøntområder.
Les videre under bildet.
– Et slikt samferdselsprosjekt er gjort i mindre grad før, men aldri i en slik størrelsesorden, sier Bjørge.
De har flyttet en elv og lagt et teppe med mose tilsvarende tre fotballbaner på taket – alt for å få grønt lys fra øverste politiske hold. Naturvernforbundet var en av flere klagere som protesterte gang på gang. Men utbyggingen ble godkjent hver gang, fra både Fylkesmannen i Hordaland og Sogn og Fjordane og til den endelige godkjenningen fra Miljøverndepartementet like før jul i 2009.
- Les reaksjonene fra den gang:
Ikke mange måneder senere var gravingen i gang. Sommeren 2010 var et av de største byggeprosjektene i Bergen noensinne i gang.
Se video: Her blir Ikea til - to år på fire minutt
Vel to og et halvt år senere er det likevel ikke alle som er like fornøyde med det blågule tilskuddet i bybildet i Bergen. Mange mener bydelen Åsane rett og slett er ødelagt.
– Det er ikke mye å skryte av
Stortingspolitiker fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, er ikke glad i utviklingen av sin egen bydel, der varehusene de siste årene har kommet tett i tett. Ikea er det siste og desidert største bygget i en bydel der folk kommer fra hele Vestlandet for å kjøpe elektronikk, sportsklær og møbler.
Og når nesten alle bruker bilen for å komme dit, gir det en bydel som totalt domineres av betongvarehus og parkeringsplasser, mener Toppe.
– Når en ser på sentrum i denne byen nord i Bergen, er det ikke mye å skryte av, sier hun.
Ikea er det siste beviset på en feilslått byplanlegging fra byrådet i Bergen, mener hun.
– Bydelen behandles ikke med respekt
– Sentrum i bydelen er i ferd med å bli kvalt av bitlrafkken, og vi vil ikke ha det slik. Det skal være en møteplass for folk, og ikke bare biler, sier hun.
Og de aller fleste store kjøpesentrene og varehusene er bygget på dispensasjon, som de lokale politikerne har gitt.
– Derfor mener jeg politikerne i Bergen har ødelagt Åsane. En har ikke behandlet Åsane med respekt – det er blitt et handelsmekka for resten av byen. Det er forferdelig urettferdig, sier åsabuen Toppe.
Hun får støtte av det lokale historielaget, som opplever ikke å ha blitt hørt. Det gjelder både Ikea og flere andre bygg i bydelen som har like mange innbyggere som Arendal og Ålesund.
Uenige om hvor Åsane skal gå...
– Åsane trenger som alle andre byområder kjøpesenter, men det kan bli for mye av det gode. Her har ting blitt bygget uten en helhetlig plan egentlig siden 1970-tallet, og det sittende byrådet har ikke gjort dette noe bedre, sier Kenneth Bratland i historielaget.
Se video: Mener Ikea er eksempel på feilslått byutvikling (Saken fortsetter under)
Filip Rygg, byråd for byutvikling fra KrF, er enig i at varehusene og biltrafikken ikke nødvendigvis ser bra ut i dag. Men han viser til planene som er lagt for bydelen i fremtiden.
– Jeg er ikke fornøyd med Åsanes sentrale deler i dag, men jeg er fornøyd med de planene som finnes. Det skal brukes nye milliarder på å gjøre Åsane til en trivelig by å bo i, sier han.
... mens Ikea-sjefen kan glede seg til åpning
Tilbake innenfor dørene i nye Ikea kan varehussjefen kaste seg ut i ballrommet mens hundrevis av ansatte skrur sammen møbler og gjør siste finpuss før åpningen.
Han mener Ikea har gjort det finere enn mange andre næringsaktører kunne ha klart.
– Totalt har det vært en ti år lang prosess, men vi mener det har endt med at vi har fått de beste mulige løsningene for alle sider. Det er muligens slik at ikke nødvendigvis alle kunne ha klart det samme som Ikea har gjort, sier Odd Rune Bjørge.
Fint eller stygt? Nødvendig eller en skamplett? Si din mening om Ikea i kommentarfeltet under.