Utenfor hurtigmatkjeden Los Tacos' filial i Olav Kyrres gate i Bergen, lokkes kundene inn med et bilde av en burrito og følgende tekst:
«Usually when you roll something this good it's illegal» – direkte oversatt: «Når du ruller noe så godt som dette, er det vanligvis ulovlig».
Skiltet går viralt
Etter at en privatperson la ut bilde av skiltet på internett i januar, har det blitt sett av over fire millioner på nettstedene Reddit og 9gag, ifølge Brian John Kovary, daglig leder i hurtigmatkjeden.
– Det har gått viralt, sier han.
På 9gag er det liten tvil om hvordan brukerne tolker skiltet. «God annonsering ... Nå har jeg lyst til å rulle en "joint"», skriver en besøkende.
– Handler ikke om marihuana
Kovary sier de alltid bruker ordspill og humor i markedsføringen sin, og avviser at budskapet er narkotikaforherligende.
– Jeg skjønner at folk tolker det slik, men dette handler ikke om marihuana. Det står ingenting om marihuana på skiltet, og vi er ikke for marihuana. Det kan like gjerne bety at maten vår er så god at den burde være ulovlig, hevder Kovary.
Markedsføringsprofessor Helge Thorbjørnsen ved NHH kjøper på ingen måte den forklaringen.
– Reklamen trekker en tydelig link til narkotiske stoffer. Man sitter igjen med budskapet om at maten er like god som marihuana, og med det sier Los Tacos også at marihuana og andre narkotiske stoffer er godt, mener han.
Forbrukerombudet: – Generelt ugreit
Norsk Narkotikapolitiforening er heller ikke i tvil om at reklamen spiller på marihuana.
– Los Tacos skjemmer utelukkende ut seg selv ved å rette en slik reklame mot sultne ungdommer, mener Øystein Samsonsen, foreningsleder i Hordaland.
Forbrukerombudet slår fast at hurtigmatkjeden høyst sannsynlig ville blitt bedt om å fjerne reklameskiltene, dersom de hadde blitt innklaget, fordi de strider mot allmenne etikk- og moraloppfatninger.
– Etter markedsføringsloven er det lett ulovlig og generelt ugreit å drive og lefle med narkotika i markedsføring, sier fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad.
50 cent med bart
Markedsføringsmessig kan reklamen slå begge veier, ifølge NHH-professor Thorbjørnsen.
– Hvis de ville øke oppmerksomheten, har de jo lykkes når pressen omtaler kampanjen. Men omdømmemessig er det selvfølgelig ikke klokt å knytte merket til ulovlige narkotiske stoffer.
Kovary forteller at det ikke er første gang noen har reagert på markedsføringen deres.
– I Stavanger hang vi opp et bilde av rapperen 50 cent med bart, og skrev «50 pesos». Da ble jeg anklaget for å være rasist. Vi leker med ord og prøver å være morsomme, men det er alltid noen som ikke er fornøyde, sier han.
- Les også: