Hopp til innhold

Endelig er snarveien i Hardanger gratis

15 år etter at den var klar til bruk, er Folgefonntunnelen ferdig nedbetalt.

Endelig er snarveien i Hardanger blitt gratis.

SE VIDEO: Etter 15 år er Folgefonntunnelen i Hardanger endelig nedbetalt. Se arkivbilder fra åpningen for 15 år siden!

– Tunnelen har åpnet nye muligheter, og skapt en tettere kontakt mellom Hardanger og Kvinnherad, og mellom kommunene Odda, Ullensvang og Kvinnherad og Jondal spesielt, sier ordfører i Odda, Roald Aga Haug (Ap).

Onsdag er han med å markere at bompengene i Folgefonntunnelen nå endelig er nedbetalt.

Den 11 130 meter lange tunnelen er Norges tredje lengste veitunnel. Lokalt knytter den sammen kommunene i Hardanger, samtidig som den forkorter veiforbindelsen mellom Bergen og Oslo over Haukelifjell.

Folgefonntunnelen

FEIRING: Tidligere Odda-ordfører John Opdal og tidligere Kvinnherad-ordfører Synnøve Solbakken feirer i dag at Folgefonntunnelen er nedbetalt.

Foto: TALE HAUSO / NRK

Nedbetalt på dagen

Planleggingen av tunnelen startet på 70-tallet. Byggingen av tunnelen startet i juni 1998 og arbeidet tok tre år. Tunnelen åpnet for 15 år siden, 15. juni 2001.

Tunnelen baner vei under Folgefonna og er en del av riksvei 551, og er også en svært viktig del av den mulige «Hordalandsdiagonalen» fra E134 og videre til Bergen.

Samferdselsdepartementet valgte i desember veien over Haukelifjell som en av to hovedveier mellom øst og vest.

Roald Aga Haug

EKSTREMT VIKTIG: Ordfører i Odda Roald Aga Haug mener Folgefonntunnelen er ekstremt viktig, både lokalt og nasjonalt.

Foto: Tale Hauso / NRK

Tror trafikken vil øke

Bare i fjor kjørte over 400.000 biler gjennom Folgefonntunnelen, som frem til i dag har kostet 72 kroner å kjøre gjennom. Det var rekordmange, skrev Kvinnheringen tidligere i år.

Haug tror trafikken bare vil øke på den allerede populære strekningen nå som bompengene er borte. Men det er de forberedt på, og ser heller fordeler med å ligge langs hovedåren mellom Oslo og Bergen.

– Det er ekstremt viktig. Det har veldig mye å si for eksportindustrien her, både når det gjelder fisk, metaller og andre industrivarer, sier Haug.

Folgefonntunnelen
Foto: TALE HAUSO / NRK

– Har betydd mer enn noen først hadde tenkt

Også lokalt har Folgefonntunnelen blitt en helt avgjørende forbindelse.

– Tunnelen har åpnet nye muligheter, og skapt en tettere kontakt mellom Hardanger og Kvinnherad, og mellom kommunene Odda, Ullensvang og Kvinnherad og Jondal spesielt, sier Odda-ordføreren.

For innbyggerne i Kvinnherad medførte den en reduksjon i reisetiden til og fra Odda på flere timer. De kortere avstandene har gjort det lettere for næringslivet i de ulike kommunene å samarbeide.

Synnøve Solbakken er styreleder for Folgefonntunnelen AS, og gleder seg veldig over at tunnelen blir bompengefri. Hun mener tunnelen har vært et svært vellykket prosjekt for denne regionen.

– Folgefonntunnelen har betydd enormt mye for denne regionen. Mer enn jeg tror noen hadde trodd i utgangspunktet, sier Solbakken.

– Det er viktig å kunne komme seg ut i verden uten å måtte være avhengig av ferge. For Kvinnherad sin del er det stort, sier Solbakken.

Folgefonntunnelen