Det er målet for den nye handlingsplanen for reiselivet som ble lagt fram i Bergen i dag.
Ministerne åpner pengesekken
Norge må bli flinkere til å profilere seg i utlandet, mener nærings- og handelsminister Børge Brende. Foto: Scanpix.
21,6 millioner kroner hadde kommunal- og regionalminister Erna Solberg (H) og nærings- og handelsminister Børge Brende (H) med seg til reiselivsnæringen.
Men handlingsplanen gir også klare linjer for hva pengene skal brukes til.
- Må øke gjenkjennelsen
- Profilering i utlandet er et satsingsområde. Det er viktig dersom vi skal få flere turister til Norge. Vi må være tydeligere i måten vi fremstår på og øke gjenkjennelsen, sier nærings- og handelsminister Børge Brende.
De andre satsingsområdene for reiselivet er utvikling av nye produkter og opplevelser som turister vil betale for, økt kompetanse og bedre samarbeid innenfor næringen.
Målet er å øke antallet besøkende turister fra 3,5 til 4,5 millioner i 2010.