Under valgkampen tok Knut Arild Hareide og Erna Solberg fergen mellom Halhjem i Os og Sandvikvåg på Stord, for å fortelle omverdenen at de ønsket å starte opp Hordfast-prosjektet i 2018 dersom de kom til makten.
Det gjorde de. Men hvor veien skal gå, er fortsatt i det blå. Ordføreren i Os, Terje Søviknes, har fått signaler fra den nye regjeringen om at en avgjørelse nærmer seg.
– Det er varslet at en vil relativt raskt fatte en avgjørelse knyttet til Hordfast, samt flere av de andre trasevalgene, sier Søviknes til Os og Fusaposten.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Tre alternativer
Striden i Hordaland står om hvorvidt den nye veien skal gå i indre eller ytre deler av fylket. Den midtre traseen vil føre dagens E39 nordover fra Leirvik på Stord før det blir hengebro over til Reksteren på Tysnes. Videre blir det flytebro over Bjørnafjorden til Halhjem.
Hele prosjektet har en prislapp på 19,3 milliarder kroner. Det er også denne traseen Høyre har signalisert at de ønsker.
- LES OGSÅ:
På den indre traseen er det fra Stord skissert en bro over Langenuen og vei/tunnel på østsiden av Tysnes til Stussvik og Sundvoll. Videre fra der via Eikelandsosen og Bogsøy til Os, noe som betyr en kryssing av Ådlandsfjorden og Samnangerfjorden.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet har varslet at han kommer til Vestlandet i januar. En avgjørelse om hvor E 39 skal gå kommer trolig ikke før det.