Hopp til innhold

Styrer unna når Hardangervidda er stengt

Et halvt år etter åpningen viser tallene at bilistene svikter Hardangerbrua. Målet er 1.950 passeringer i døgnet - i januar var tallet 733. Nå frykter man lengre nedbetalingstid.

Hardangerbrua

KAN FÅ BETALINGSPROBLEMER: Broen skal nedbetales i løpet av 15 år. Men med dagens trafikk kan det bli vanskelig.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

Liv Signe Navarsete

ÅPNET BROEN: Liv Signe Navarsete sto for den offisielle åpningen.

Foto: Hommedal, Marit / NTB scanpix

17. august 2013 kunne broforkjemperne endelig slippe jubelen løs - etter 76 års kamp for fergefri forbindelse.

Hardangerbrua erstattet fergesambandet Bruravik-Brimnes, og målet var at trafikken over broen skulle bli dobbelt så stor som på fergen. Dermed måtte 1.950 biler passere broen i snitt hvert døgn.

Men slik har det ikke gått. Mot slutten av fjoråret så tallene for 2013 ut til å bli ti prosent lavere. Men slik har det heller ikke gått.

– Vi lå 12 prosent under i 2013, konstaterer styreleder i Hardangerbrua AS, Einar Lutro, etter å ha gjort unna årsoppsummeringen.

Det til tross for at E16 var stengt etter brannen i Gudvangatunnelen, noe som ga mer trafikk enn ventet tidlig på høsten.

Stenging på vidda får konsekvenser

Det har nå gått et drøyt halvår siden broen åpnet, og tallene for januar bærer ikke bud om noen snarlig bedring. Faktisk passerte kun en drøy tredjedel av det antallet kjøretøy som trengs for å få broen til å gå rundt.

Tallet på hvor mange biler som bør passere i løpet av en måned varierer fra måned til måned. På årsbasis er tallet 1950 biler per døgn, men for januar er tallet noe lavere; 960 biler per døgn.

Målet for broen er å ta imot dobbelt så mange biler som fergen på strekningen tok i fjor. For perioden 1. september - 1. februar har Hardangerbrua bare klart 76 prosent økning.

Lutro forklarer de fattige 733 passeringene i døgnet med veistenginger og kolonnekjøring på riksvei 7 over Hardangervidda.

Første trafikk over Hardangerbrua.

LAVE TRAFIKKTALL: Kun 733 biler passerte hvert døgn i januar.

Foto: Geir Brekke / Statens Vegvesen

– Veldig mye av trafikken som går over broen går også over Hardangervidda, og vi er jo spente på å se frem mot sommeren, når det ikke er noen stenging, sier Lutro.

– Vi er ikke bekymret

Hardangervidda var den mest stengte fjellovergangen i Sør-Norge i 2013. Veien var stengt i 122 timer, og det var kolonnekjøring i 124,5 timer.

I januar sa lastebileierforbundet at riksveien burde nedprioriteres til fordel for andre fjelloverganger, noe som trolig vil føre til enda dårligere tall for den nye broen.

Lutro har imidlertid tro på at tallene skal bedre seg kraftig når man nærmer seg sommeren, og veistengningene på vidda er en saga blott.

– Vi er ikke bekymret. Vi må se dette gjennom et helt år, som er forutsetningene i stortingsproposisjonen, sier styrelederen.

– Ikke sikkert vi greier det

Han legger ikke skjul på at vårens og sommerens tall vil bli avgjørende for utsiktene til å betale ned gjelden på 1,5 milliarder kroner.

Planen er at beløpet skal betales ned over 15 år, men det avhenger av at bilistene velger broen.

– Det er ikke sikkert vi greier det, det vil jo fremtiden vise, sier Lutro.