Hopp til innhold

Naziubåt drepte hundrevis før den ble senket utenfor Fedje i 1945

«U-486» rakk å torpedere fire skip i løpet av tiden den var stasjonert i Bergen, før den selv endte på havbunnen like før krigens slutt.

Tysk ubåt i Puddefjorden i Bergen

SLIK SÅ DEN UT: En tysk ubåt av typen VIIC, muligens U-486, fotografert på Puddefjorden i Bergen en gang under krigen. St. Markus kirke i bakgrunnen.

Foto: Stiftelsen Tellevik Kystfort

Den tyske ubåten «U-486», som i mars i år ble endelig identifisert på 250 meters dyp like ved kvikksølvubåten «U-864» ved Fedje i Hordaland, kom til Norge etter invasjonen av Frankrike i 1944.

Var stasjonert i Bergen

– Denne ubåten, i likhet med mange andre, mistet hjemmehavnen sin etter invasjonen. Da trakk mange av fartøyene nordover, og «U-486» havnet i Bergen, sier Arild Marøy Hansen ved Bergen Sjøfartsmuseum.

Ifølge Hansen, som selv var med for å identifisere vraket i mars, ble ubåten stasjonert i Laksevåg. Under krigen fantes ubåtreperasjonsområder i Bergen, og torpedolagringsfasiliteter på Askøy.

– «U-486» ble stasjonert i ellevte ubåtflotilje da den kom til Norge i november i 1944.

U-486

SENKET VED FEDJE: U-486 var av typen VIIC, den mest vanlige typen tyske ubåter under andre verdenskrig.

Foto: Morten Kutschera

Torpederte fire skip på ni dager – flere hundre drept

Det første toktet fra Bergen ble dødelig.

– Ubåten dro fra havn i november, og gikk faktisk rundt De britiske øyer, sier Hansen.

18. desember senker «U-486» det britiske skipet « Silverlaurel ». Få dager senere – julaften 1944 – torpederes troppetransportskipet « Leopoldville » i den engelske kanal, ikke langt fra Cherbourg i Frankrike. Over 750 mennesker omkommer.

Arild Marøy Hansen

RISIKO: Ubåtoppdrag medførte stor risiko, sier Arild Marøy Hansen ved Bergen Sjøfartsmuseum. Av 39 000 ubåtmannskap omkom 30 000.

Foto: Bergens Sjøfartsmuseum

– Dette var en uheldig operasjon fra de alliertes side. Skipet holdt seg flytende i flere timer, men kommunikasjonssvikt gjorde at man ikke klarte å få i gang en tilstrekkelig redningsaksjon. Derfor ble tapene så store. Det var en operasjon hvor ting gikk galt, rett og slett, sier Hansen.

– Stor suksess, sett fra tysk side

To dager senere, 26. desember 1944, torpederte «U-486» både « HMS Affleck » og « HMS Capel ». Sistnevnte sank, mens førstnevnte ble tauet til land. Skadene var imidlertid så store at den ble kondemnert.

– «U-486» er ikke en ubåt uten en betydelig merittliste. Den hadde senkninger på nærmere 20 000 registertonn, og den hadde adskillig suksess, sett fra tysk side.

Senket av britiske «HMS Tapir»

Men så gikk det galt.

9. april 1945 ble «U-486» sendt ut på nok et senkningsoppdrag. Hansen kjenner ikke detaljene i oppdraget, men det ble uansett ikke gjennomført.

Den britiske ubåten « HMS Tapir » klarte nemlig å lokalisere det tyske fartøyet, til tross for at det var utstyrt med siste teknologi for å gjøre seg mest mulig usynlig.

– «HMS Tapir» lå på lur, og kunne berette at de hadde fått en fulltreffer. Og det stemmer. Det forliste vraket er delt i to, sier Hansen.

Fedje-ubåt 2013

SUKSESS: – «U-486» var en suksess, sett fra tysk side, sier Arild Marøy Hansen ved Bergen Sjøfartsmuseum.

Mannskapet fanget i skroget

Mannskapet på 48 personer er fremdeles fanget i skroget, som ligger på 250 meters dyp, ikke langt fra kvikksølvubåten «U-864». Flesteparten var unge, utkommanderte, som var bosatt i Bergen.

– Det var tyske ubåtmannskaper, sier Hansen.

Han er usikker på om det var samme mannskap om bord da ubåten ble senket, som da den torpederte fire allierte skip i tidsrommet 18. til 26. desember 1944.

– Vi har bare en liste over hvilke fartøy som hørte til i byen. Vi vet egentlig bare om de to toktene den hadde, hvilken flotilje den hørte til, og at Gerhard Meyer var skipssjef.

HSM Tapir

SENKET UBÅTEN: Den britiske ubåten HMS Tapir senket tyske U-486 utenfor Fedje i 1945.

Foto: Copyright: Dag Bjørnar Mjelde

– Risikofylte oppdrag

Av en samlet mannskapsstyrke på 39 000 personer ble 30 000 drept i ubåttjeneste.

– Dette var oppdrag som medførte store personelltap. Man hadde behov for å trene opp nye hele tiden, for det var stor sannsynlighet for at ubåtene ville bli senket.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.