Forestill deg at du selv havner i nød eller er førstemann på et ulykkessted. Du kan ikke snakke i telefonen, men trenger likevel å kontakte politi, brannvesen eller ambulanse.
Slik er det i dag for døve, hørselshemmede og andre som ikke kan snakke i telefonen på samme måte som oss andre.
– Mareritt å komme først til ulykke
For døve Helge Herland er det i dag ingen måte å kontakte nødetatene på om han er utenfor husets fire vegger. Dermed kan han verken skaffe hjelp til seg selv – eller andre.
– Det gjelder ikke bare om noe skjer meg, men også om jeg kommer først til et ulykkessted. Mitt mareritt er å komme til et sted hvor en mor og et barn har kjørt utfor veien, det er natt og jeg er den eneste som kommer. Hva skal jeg gjøre da?
– Jeg er hjelpeløs, og hvert eneste minutt teller. Man føler seg veldig dum som døv om man havner i en slik situasjon, sier Herland, som er redaktør i Døves Tidsskrift, medlemsbladet til Norges Døveforbund.
Norges Døveforbund krever nå at en egen SMS-løsning for nødtelefonen kommer på plass. Forbundet har kjempet lenge for å kunne nå nødetatene på samme måte som alle oss andre.
– Slik det er i dag, leker man på en måte med livet til døve og hørselshemmede mennesker, sier Herland.
Må ha PC for å nå nødtelefonen
I dag har døve og hørselshemmede sin egen nødtelefon på nummer 1412. Via en teksttelefon chatter man med en operatør som viderebringer samtalen til nødetatene.
Men teksttelefon finnes kun på stasjonære datamaskiner, og er med andre ord helt utilgjengelig om man er andre steder enn hjemme eller på kontoret. Ordningen er svært gammeldags og for lengst utdatert, mener Døveforbundet.
– Nødtjenesten for døve og hørselshemmede fungerer overhodet ikke i dag. Om det skjer noe når vi er ute, så har vi ingen muligheter til å sende en nødmelding og få hjelp.
Han føler seg utrygg uten en sikker måte å få hjelp på.
– Jeg har selv vært oppe i tilfeller der jeg har blitt stående med bilen på fjellet og fått motorstopp midt på natten. Hvem skal jeg sende melding til da? I dag kan jeg bare håpe at min sønn er våken når jeg sender melding til ham, eller så må jeg prøve å sende tekstmelding til noen andre på telefonlisten min, sier Herland.
Ble reddet av SMS-kontakt
Hvor vanskelig det er for døve å kontakte nødetatene ble aktualisert igjen forrige uke. En ung mann ringte politiet og ba fortvilt om hjelp etter å ha falt ned i en silo på et oppdrettsanlegg.
Mannen var døv og klarte ikke å formidle på telefon at han var i nød eller hvor han var. Men politiets operasjonsleder fikk etter hvert opprettet kontakt med mannen på SMS, og tekstmeldingene hjalp politiet til å finne mannen.
Med beskrivelsene på SMS og hjelp fra publikum fant de ham til slutt etter en lang redningsaksjon, svært medtatt, men kun lettere skadd.
Politiet: – Forstår behovet
Sjefen for fellesoperativ enhet i Haugaland og Sunnhordland, Knut Lyngholm, sier tekstmeldingene sørget for at mannen ble reddet.
– Operasjonslederen på jobb var kreativ og sendte tekstmelding. Meldingene var helt avgjørende for at redningsoperasjonen gikk bra. Meldingene til mannen ble publisert i media, og vi klarte å finne ut fra hans beskrivelser hvor han var, sier Lyngholm.
Han forstår godt at dem som ikke kan snakke i telefon ønsker seg et fast SMS-nummer til nødetatene.
– Det er ikke noe problem å se at dette er et savn for døve og hørselshemmede. Teknologien er på vei fremover, og jeg ser for meg at dette snart burde være mulig, sier Lyngholm.
Krever nød-SMS
Norges Døveforbund og Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) har lenge jobbet for å få et eget SMS-nummer til nødetatene. Men de to forbundene er lei av å vente på at noe skjer.
– Regjeringen har ansvaret for å lage et felles system som ivaretar behovene for å kunne varsle ambulanse, politi og brannvesen via sms, slår HLFs forbundsleder Morten Buan fast.
– Det kan ikke overlates til den enkelte nødetat å bestemme når det skal innføres. Det skaper både usikkerhet og frykt blant hørselshemmede, sier han.
Døveforbundet viser til blant annet Sverige, der det allerede finnes en løsning der døve og hørselshemmede kan registrere seg. Som faste abonnenter kan de få en egen SMS-tjeneste til nødetatene.
– Vi er oppgitt over myndighetens sendrektighet med dette. Det burde være en relativt enkel sak å få på plass en landsdekkende nødmeldingstjeneste via SMS. I flere nordiske land finnes dette, men i Norge henger man etter, sier Bjørn Kristiansen, generalsekretær i Norges Døveforbund.
Kan ikke hjelpe andre
Han understreker at dette ikke bare handler om dem som har problemer med hørselen.
– Hvis en døv er den første som kommer til et ulykkessted, kan han ikke ringe etter hjelp. Da kan det også ramme andres liv og helse.
Nå krever interesseorganisasjonene at en SMS-tjeneste kan bli en del av et nytt felles nødnett, som skal stå ferdig i 2015. Med et felles nødnummer for alle redningsetatene vil de døve at det også opprettes et SMS-nummer til politi, brann og ambulanse.
Politiet lunkne til SMS
Det er Politidirektoratet som har ansvaret for innføringen av det nye nødnettet i politiet. De mener ikke nød-SMS er en god løsning.
– SMS er en tjeneste i det kommersielle mobilsystemet, og har ingen garantier for oppetid, leveransesikkerhet eller prioriteringer. Derfor sees ikke løsningen på som sikker nok, skriver pressetalskvinne Rebekka Bredesen i en e-post til NRK.no.
De sier at Telenors teksttelefon på 1412 er eneste løsning for døve i dag, men innrømmer at det ikke er ideelt.
– Det er helt klart behov for å finne nye, gode og lett tilgjengelige teknologiske løsninger. Vi har gjort flere utredninger, men ikke gode og sikre nok løsninger er funnet, skriver Politidirektoratets talskvinne.
– Lettere med pizza enn 112
I Bergen undrer Helge Herland seg over at det med dagens teknologiske løsninger, ikke finnes noen måte å sende SMS til nødetatene.
– Det er et paradoks. I dag er det lettere å få bestilt seg en taxi eller pizza om du er døv, enn det er å kontakte nødtjenesten.
- Hva mener du om at døve ikke kan nå nødetatene? Bruk kommentarfeltet under.