Hopp til innhold

Disse skal redde miljøet på Vestlandet

50 bedrifter på Vestlandet jobber med å lage fremtidens el-ferger. Et smalt skrog skal gjøre fergene til nullutslippsferger.

Erik Hveding

NULLUTSLIPP: Marineteknikkstudenten Erik Hveding tester ut ny teknikk for en nullutslippsferge på sørvestlandet her i et basseng på Høgskolen i Bergen.

Foto: May-Helen Rolfsnes / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

– Alt som bruker strøm om bord må bli mest mulig effektivt, sier administrerende direktør i Wärtslia ship, Ove Wilhelmsen.

50 maritime vestlandsbedrifter samarbeider om å finne morgendagens miljøvennlige løsninger til sjøs. En ny nullutslippsferge er i produksjon.

På den skal man kunne slå av ting som ikke blir brukt, og fergen skal gå på batteri og kunne lades når den ligger ved kai.

Nullutslippferge

TRÅDLØS LADING: Her er tegningen Wärtslia ship har designet av den nye fergen. Den skal kunne lades trådløst ved kai.

Foto: Wärtsilä Ship Design (illustrasjon)

– Vi trenger miljøvennlige ferger

Ved Høgskolen i Bergen holder marinteknikk-studenter på å teste en modell av et skrog i et 50 meter langt og smalt basseng. Det er undersiden av en ny nullutslippsferge som blir tegnet på Wärtsila ship design på Fitjar i Hordaland.

Det smale skroget gjør at fergen bruker lite energi på å pløye seg gjennom sjøen.

– Norge trenger nye ferger, og de må ikke ha utslipp av miljøskadelige gasser, så vi trenger miljøvennlige ferger, sier Wilhelmsen.

Tester først i basseng

Tegningen av skroget ble sendt fra Fitjar til Bergen, der studentene laget et skrog som er 50 ganger mindre enn i virkeligheten.

– Nå er det nesten nøyaktig likt det skipet som vi skal teste, sier marineteknikkstudenten ved Høgskolen i Bergen, Erik Hveding.

Ved hjelp av en line blir skroget sendt fram og tilbake i bassenget. Studentene tester om skroget klarer å pløye seg gjennom vannet uten å bruke for mye energi.

Nullutslipps ferge

50 GANGER MINDRE: Modellen som studentene tester ut er 50 ganger mindre enn skroget på den endelige fergen. Slik skal de finne ut hvordan fergen skal bevege seg i vannet uten å bruke for mye energi.

Foto: May-Helen Rolfsnes / NRK

– Og når dette gjøres gjentatte ganger i mange forskjellige hastigheter, får vi et resultat vi kan levere for fullskala skip, sier Hveding.

Når resultatene kommer, kan designfirmaet over fjorden tegne ferdig resten av nullutslippsfergen.

Oppdragsgiver og leder for næringsklyngen på sørvestlandet er Maritime CleanTech på Fitjar.

Vil se samme revolusjon innen skipstrafikk

Det som er nytt med planene som nå blir testet ut, er trådløs lading.

– Det fungerer på akkurat samme måte som når vi lager mat på induksjonsovn hjemme. Altså trådløs overføring av energi mellom kaien og fergen, forklarer Wilhelmsen.

Ove Wilhelmsen og Hege Økland

Administrerende direktør i Wärtslia ship design her sammen med lederen i Maritime CleanTech på Fitjar. Disse to er med på planleggingen av de miljøvennlige tiltakene på sørvestlandet.

Foto: May-Helen Rolfsnes / NRK

Målet til næringsklyngen på sørvestlandet er å få til den samme omstillingen på sjøen som vi har sett på veiene.

– Før i tiden brukte en bil en liter bensin per mil, nå er det halvert. Det har vært en revolusjon innen biltrafikken, den samme revolusjonen må vi se innen skipstrafikk, sier Wilhelmsen i Wärtslia ship.