– Alt som bruker strøm om bord må bli mest mulig effektivt, sier administrerende direktør i Wärtslia ship, Ove Wilhelmsen.
50 maritime vestlandsbedrifter samarbeider om å finne morgendagens miljøvennlige løsninger til sjøs. En ny nullutslippsferge er i produksjon.
På den skal man kunne slå av ting som ikke blir brukt, og fergen skal gå på batteri og kunne lades når den ligger ved kai.
– Vi trenger miljøvennlige ferger
Ved Høgskolen i Bergen holder marinteknikk-studenter på å teste en modell av et skrog i et 50 meter langt og smalt basseng. Det er undersiden av en ny nullutslippsferge som blir tegnet på Wärtsila ship design på Fitjar i Hordaland.
Det smale skroget gjør at fergen bruker lite energi på å pløye seg gjennom sjøen.
– Norge trenger nye ferger, og de må ikke ha utslipp av miljøskadelige gasser, så vi trenger miljøvennlige ferger, sier Wilhelmsen.
Tester først i basseng
Tegningen av skroget ble sendt fra Fitjar til Bergen, der studentene laget et skrog som er 50 ganger mindre enn i virkeligheten.
– Nå er det nesten nøyaktig likt det skipet som vi skal teste, sier marineteknikkstudenten ved Høgskolen i Bergen, Erik Hveding.
Ved hjelp av en line blir skroget sendt fram og tilbake i bassenget. Studentene tester om skroget klarer å pløye seg gjennom vannet uten å bruke for mye energi.
– Og når dette gjøres gjentatte ganger i mange forskjellige hastigheter, får vi et resultat vi kan levere for fullskala skip, sier Hveding.
Når resultatene kommer, kan designfirmaet over fjorden tegne ferdig resten av nullutslippsfergen.
Oppdragsgiver og leder for næringsklyngen på sørvestlandet er Maritime CleanTech på Fitjar.
- Les også: Mener staten må punge ut for miljøferger
Vil se samme revolusjon innen skipstrafikk
Det som er nytt med planene som nå blir testet ut, er trådløs lading.
– Det fungerer på akkurat samme måte som når vi lager mat på induksjonsovn hjemme. Altså trådløs overføring av energi mellom kaien og fergen, forklarer Wilhelmsen.
Målet til næringsklyngen på sørvestlandet er å få til den samme omstillingen på sjøen som vi har sett på veiene.
– Før i tiden brukte en bil en liter bensin per mil, nå er det halvert. Det har vært en revolusjon innen biltrafikken, den samme revolusjonen må vi se innen skipstrafikk, sier Wilhelmsen i Wärtslia ship.