– Dette er et økende problem både for ungdom og voksne. Derfor prøver vi å informere så tidlig som mulig at de valgene man gjør får konsekvenser, sier seniorrådgiver i Meland kommune, Helge Kvam.
I de siste elleve årene har kommunen gjennomført et helt spesielt gjeldsprosjektet for alle tiendeklassingene i kommunen.
Nå er personlig økonomi blitt en del av fagplanen for elevene. Det betyr også at de kan komme opp i eksamen med gjeld og inkasso som tema.
– Elevene her kan komme opp i personlig økonomi til muntlig eksamen. I fag som matte eller samfunnsfag er personlig økonomi en naturlig del av faget, sier Kvam.
- Les også:
– Skummelt, lærerikt og gøy
Formålet med prosjektet er å forberede de unge på å en dag skulle styre egen økonomi.
Julie, Maren, Ida og Michelle i tiende klasse på Meland ungdomsskole syntes prosjektet både har vært gøy og lærerikt.
– Vi har lært mange fagbegreper. Ord som namsmann, inkasso og alt mulig sånn. Vi kunne ordene før, men ante ikke hva det betydde, sier tiendeklassingene.
Men at personlig økonomi er noe de kan komme opp i eksamen er jentene litt mer lunke til.
– Kan vi det? Det har ikke jeg hørt. Jo jeg husker de sa noe om det, diskuterer jentene.
– Tror dere det er et gøy fag å komme opp i?
– Sikkert gøy ja, men det er nok krevende òg, sier jentene.
Kreativ avslutning
Siden starten av september har elevene først fått seks timer undervisning. De første to timene er det kommunen som står for, så får de to timer av Nav og til slutt får elevene to timer av namsmannen.
Kjendisøkonom og programleder i Luksusfellen, Hallgeir Kvadsheim, syntes dette er et bra prosjekt som flere skoler burde gjennomføre.
– Jeg syntes det er fantastisk at skolene selv tar initiativ til dette. Dette er et tema jeg har jobbet med i over ti år, og det vi ser er at folk har for lite kompetanse om privat økonomi. For å få bukt med problemet er det viktig at vi starter så tidlig som i ungdomsskolen, sier Kvadsheim.
Videre sier han at Meland kommune bør være til inspirasjon for andre.
– Dette burde helt klart bli et nasjonalt prosjekt. Mange skoler tar opp personlig økonomi for elevene, men det jeg savner i skoleverket er føringer fra høyere hold. Her burde utdanningsdirektoratet komme på banen, sier Kvadsheim.