Hopp til innhold

Slik ser hovedveiene til Bergen ut

Smal vei fra 50-tallet og en ett-felts hengebro fra 1937 er de eneste alternativene mens rasutsatte E 16 er stengt. Først mandag er det håp om bedring.

– Mannskapene våre jobber både dag og natt gjennom hele helgen for at vi skal få åpnet veien så fort som mulig. Håpet vårt nå er at vi skal få åpnet E 16 igjen i løpet av kommende mandag, sier prosjektleder Ingebjørg Midthun i Statens Vegvesen til NRK.no.

Raset i Stanghelletunnelen på E 16 mellom Vaksdal og Dale gikk ved 17.45-tiden onsdag 17. april. Store løse steinmasser i fjellet like ved har gjort at veien nå har vært helt stengt på stedet i godt i ni dager.

Det er den lengste stengingen av veien noensinne.

LES MER: Geolog: – Livsfarlig å kjøre på E16 | Trailersjåfør måtte rygga i 54 minutt med 20 meter langt vogntog

Trangt langs Hardangerfjorden

Mens E 16 er stengt, har trafikantene valget mellom to gamle og svært smale veier når de skal kjøre mellom Bergen og Voss:

  • Fylkesveg 7 mellom Trengereid og Granvin: Flere svært trange partier langs Hardangerfjorden mellom Øystese og Granvin. En av de største flaskehalsene er Fyksesund bru fra 1937, en såkalt «myk» hengebro med kun ett kjørefelt. Trafikken her er lysregulert. Tunnelene på strekningen har en makshøyde på 4,0 meter.
  • Fylkesveg 569 mellom Dalseidet og Romarheim: Bygget i perioden 1935 til 1957. Veien består hovedsaklig av én kjørebane med langt mellom møteplassene. Flere av tunnelene har en høyde på kun 3,5 meter.

Ras ved Stanghelle E16

JOBBER DAG OG NATT: Statens Vegvesen er nå i gang med å renske fjellsiden for løse småsteiner. Deretter må tunnelåpningen og fjellsiden sikres med netting.

Foto: Karl Martin Valestrand

Trailersjåfører må bryte loven

Den lave høyden i tunnelene gjør at veien om Hardanger er eneste valg for tungtrafikken. Statens Vegvesen har nå satt opp forbudsskilt for kjøretøyer på over 4,0 meter på strekningen.

Det gjør at tungtransportsjåførene med høyere kjøretøyer enten må vente til veien blir åpnet igjen, eller gjøre seg til lovbrytere og ta sjansen på at det skal gå bra.

– Dette holder ikke. Noen helt få trailere er kanskje fire meter høye, men flertallet er mellom 4,10 og 4,15 meter, sier trailersjåfør Knut Bjarne Holen til Avisa Hordaland.

LES OGSÅ: Aldri før har E16 vært stengt lenger

Politiet: – Tenk alternativ transport

Forrige fredag førte den økte trafikken til store køer og lang ventetid på fylkesvei 7 i Hardanger. Også i dag venter politiet at det vil gå svært tregt.

– Veistandarden der er ikke den beste, og da blir det store utfordringer når det er så høy trafikk på strekningen. Derfor oppfordrer vi folk som ikke absolutt må kjøre der om å la være, eventuelt benytte alternativ transport som tog, sier politiførstebetjent Josten Skeie ved Voss lensmannskontor.

Han forteller at lensmannskontoret ikke vil ha en egen patrulje på veien for å ta seg av problemene som er ventet å oppstå i ettermiddag, men presiserer at politiet er på jobb og er klare til å rykke ut ved behov.

– Hvordan er situasjonen på fylkesvei 569 til Modalen og Romarheim?

– Det er jo ikke et naturlig valg for tungtransporten, så vi har ikke hørt om noen større problemer der. Men vi venter treghet i trafikken også der, sier Skeie.

LES OGSÅ: Vil rassikre E16 med verdens lengste veitunnel

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.