Hopp til innhold

Dette blir Sjøforsvarets aller største skip

De store fregattene blir bare «småbåter» i forhold til den nye giganten.

Under en høytidelig seremoni i Bergen i går takket Sjøforsvaret av logistikkskipet KNM Valkyrien, som har gjort tjeneste i hele 21 år.

Erstatteren er allerede under bygging i Sør-Korea, og blir nærmere tre ganger så lang. Kontrakten ble signert i Bergen for to år siden . Avtalen med Deawoo-verftet er på 1,32 milliarder kroner.

Skreddersydd skip

– Det nye fartøyet er skreddersydd fra bunnen av til våre behov, mens Valkyrien ble kjøpt brukt og deretter tilpasset til våre oppgaver, forteller kommandørkaptein Bjørn-Ove Stikholmen til NRK.

Stikholmen er assisterende prosjektleder for det nye skipet. Han trekker spesielt frem at KNM Maud kan etterfylle drivstoff til fregattene under fart på åpent hav.

Det får dessuten helikopter, betydelig større lastekapasitet og vesentlig større mulighet til å drive krisekirurgi om bord.

Sjøforsvaret opplyser også at Maud får verkstedkapasitet utover fartøyets eget behov. Dermed kan andre fartøy få hjelp med vedlikehold. Det blir både maskinverksted, sveiseverksted, elektroverksted, helikopterverksted og snekkerverksted om bord.

KNM Maud

DRIVSTOFF: Det nye logistikkskipet får utstyr til å fylle drivstoff på andre fartøyer under fart på åpent hav.

Foto: Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO)

Øker utholdenheten

Stikholmen gleder seg til det nye logistikkskipet skal være klart til levering 30. september 2016, altså om bare litt over ett år. Det skal gi støtte til militære enheter, og skal også kunne bistå i sivile oppdrag.

– Fartøyet er svært viktig. Det øker utholdenheten til våre kampenheter betydelig, og gir økt operativ evne, sier Stikholmen.

Han understreker at den norske marinen blir enda mer moderne når KNM Maud står ferdig.

– Sjøforsvaret har de siste årene vært gjennom et teknologisk generasjonsskifte, og KNM Maud er siste eksempel på hvorfor Norge har en av Europas mest moderne mariner, sier Bjørn-Ove Stikholmen.