Bybanens tredje byggetrinn fra Lagunen til Bergen lufthavn Flesland skal etter planen stå ferdig sent i 2016.
Verksted og depot er en del av tredje byggetrinn. Dette anlegg vil være ferdig ved årsskiftet.
Men allerede i løpet av dette kalenderåret skal en viktig brikke stå ferdig: Den enorme vognhallen med tilhørende verksted.
Ruver i terrenget
Byggingen av hallen, som ligger ved Flyplassvegen bare et par steinkast fra lufthavnen, er i full gang. Både verksted, vognhall og administrasjonsbygg ligger godt synlig i terrenget.
– Vognhallen får plass til åtte bybanevogner side om side. Totalt er det plass til 40 vogner. Med sine 300 meter i lengden og 40 meter i bredden blir dette ett av Bergens lengste bygg i flateareal. Bare reperbanen er like lang, sier informasjonsrådgiver Rune Jenssen i Bybanen til NRK.
Første vogn vil ankomme anlegget rundt oktober i år. Denne vil bli fraktet inn på anlegget av en transportvogn som er 54 meter lang.
Vognhall/bybaneverksted i tall:
Vognhallen er ca. 13.000 kvadratmeter.
Hovedbæresystemet i stål har en vekt på 2400 tonn.
Elektro-rør: 67 km.
Verkstedbygg: 9800 kvadratmeter.
Adm. bygg: 3000 kvadratmeter.
Depot: 6,4 km enkeltspor med 33 sporvekslere.
Bybanes tredje byggetrinn:
19 km enkeltspor.
53 sporvekslere og 4 sporkryssinger.
38 km skinner.
28.000 sviller.
38.000 kubikkmeter pukk.
Koster en milliard
Da næringsminister Monica Mæland åpnet Statoils nybygg på Sandsli 27. oktober 2014 omtalte hun det som «Bergens største bygg». Bygget med milliardprislapp har 1500 kontorplasser.
Høsten 2016 skal banetraséen helt frem til flyplassen stå ferdig.
– På tampen av 2015 er vi ferdige med verkstedet. Det koster én milliard kroner og har plass til 40 vognsett på 42 meters lengde, opplyser Jenssen.
Bybanen til Lagunen åpnet i juni 2013. I 2017 skal du kunne stige ut av Bybanen og gå rett inn i terminalen for inn- og utland på Flesland.
En rapport anslår at 25 prosent av de flyreisende vil benytte Bybanen til og fra flyplassen, ifølge Fanaposten.
Bygger 50 meter i uken
Dagens vognsett er 32 meter, altså ti meter kortere enn vognene som skal i drift på den nye traseen. Jobben med å forlenge dem skal skje på verkstedet.
Det skal legges totalt åtte bybanespor inn i vognhallen.
– Rundt 100 meter av vognhallen er ferdig og vi begynner å sette opp og kle 100 meter vegg i neste uke. Deretter vil arbeidet gå raskt fremover, og bygget vil bli forlenget med 50 meter i uken, sier Rune Jenssen.
LES OGSÅ: